August 28th, 2015

In memoriam
Laurie Stowe overleden
Onlangs ontvingen wij het droevige bericht dat Laurie Stowe, UHD neurolinguïstiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, op 6 augustus jl. is overleden. Eerder dit jaar was bij Laurie een ernstige ziekte geconstateerd, waarvan bekend was dat ze niet zou herstellen. Laurie was sinds 1991 in dienst van de Faculteit der Letteren. Gedurende de afgelopen 25 jaar begeleidde ze tal van studenten en promovendi op het gebied van de psycho- en neurolinguïstiek, zette ze het onderzoek in de neurolinguïstiek binnen het onderzoeksinstituut CLCG op en verrichtte ze internationaal baanbrekend onderzoek op dit terrein. Ze stond bekend om haar grote betrokkenheid bij onderwijs en onderzoek, haar gastvrijheid en onzelfzuchtigheid, en zal dan ook enorm worden gemist door haar collega’s en studenten.
LOT Announcements / events
Oproep LOT Populariseringsprijs 2014/2015
Aan alle taalkundigen in Nederland

De Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap looft dit jaar wederom de Populariseringsprijs uit, ter stimulering van het vervaardigen van populair-wetenschappelijke bijdragen over een taalwetenschappelijk onderwerp.

De definitie van in aanmerking komende publicaties is uitermate ruim. Het bestuur denkt zowel aan speciaal voor dit doel geschreven bijdragen als aan reeds gepubliceerd materiaal - artikelen, boeken, cd-roms, video's, radio - en televisieprogramma's, websites et cetera. Alleen publicaties met een verschijningsdatum tussen 1 sept 2014 en 31 oktober 2015 kunnen worden voorgedragen.
De bijdrage dient in het Nederlands te rapporteren over actueel taalkundig onderzoek en vervaardigd te zijn door een in Nederland werkzame dan wel wonende taalkundige. Bijdragen dienen de essentie van een onderzoeksvraag en het antwoord daarop toegankelijk te maken voor een ontwikkeld publiek dat niet specifiek taalkundig geschoold is.

De omvang van de LOT-prijs bedraagt 1000 Euro.

Iedere Nederlandse taalkundige onderzoeker kan maximaal één zelf geschreven nieuwe bijdrage ter beoordeling inzenden. Daarnaast kan iedere Nederlandse taalkundige een reeds gepubliceerde bijdrage van een collega (dus niet van eigen hand) voordragen voor de prijsvraag door de desbetreffende bijdrage gemotiveerd aan te melden. Bij voordracht dient vermeld te worden: Naam voorgedragene, titel bijdrage, (e-mail)adres voorgedragene, motivatie voordracht.

De inzendingen worden beoordeeld door een door het LOT benoemde jury die naast taalkundigen ook redacteuren van een dagblad of tijdschrift zal bevatten.

De uitslag zal bekend gemaakt worden op het Taalgala, een feestelijke bijeenkomst voor alle leden van LOT, AVT en Anéla, samen met het bekend maken van de uitslag van de AVT-Anéla dissertatieprijs. Het Taalgala zal op een zaterdag in februari plaatsvinden in Utrecht.

De sluitingsdatum voor inzending/voordracht is 15 oktober 2015. Inzendingen / voordrachten kunnen gestuurd worden naar LOT, o.v.v. LOT Populariseringsprijs, Trans 10, 3512 JK Utrecht of via e-mail naar LOT(removeme)uu.nl.

Het bestuur hoopt op een overvloedige inzending. De noodzaak tot effectievere publieksvoorlichting over aard en kwaliteit van het taalkundig onderzoek in Nederland en de resultaten daarvan blijft onverminderd aanwezig.

Het reglement is digitaal in te zien via de volgende link: www.lotschool.nl/files/Reglementpopulariseringsprijs.pdf

Namens het LOT-bestuur,
Henriette de Swart, Wetenschappelijk directeur
Kennislink Vakgebied Taalwetenschappen
Kennislink is dé populair-wetenschappelijke website voor het Nederlandse taalgebied: www.kennislink.nl/vakgebieden/taalwetenschappen

Actueel:

Tweetalige kinderen in Limburg niet belast door dialect
Kinderen die veel Limburgse dialectwoorden gebruiken, lijken daar geen hinder van te ondervinden. Voor hun Nederlandse woordenschat is het in ieder geval niet nadelig. Dat blijkt uit onderzoek onder tweetalige dialect-Nederlandssprekende kinderen in Limburg, uitgevoerd door de Universiteit van Maastricht en het Meertens Instituut.
www.kennislink.nl/publicaties/tweetalige-kinderen-in-limburg-niet-belast-door-dialect

Doven communiceren ook met woorden
Wanneer doven onderling gebarentaal gebruiken, voegen ze ook vaak gesproken woorden in. Deze zogenaamde ‘mouthings’ komen veel meer voor dan aanvankelijk werd gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van Richard Bank, die een grote hoeveelheid spontane gesprekken uit het Corpus Nederlandse Gebarentaal analyseerde. Hij promoveerde op 30 januari aan de Radboud Universiteit.
www.kennislink.nl/publicaties/doven-communiceren-ook-met-woorden


Ballast in de taal?
Net als mensen slepen talen allerlei ballast met zich mee, die ze eigenlijk niet echt nodig hebben. Zoals het Nederlandse onderscheid tussen de en het. Sterre Leufkens onderzocht 22 verschillende talen uit diverse taalfamilies over de hele wereld en ontdekte dat er een groot verschil bestaat in ‘transparantie’.
www.kennislink.nl/publicaties/ballast-in-de-taal
Lectures / Talks / Seminars /Colloquia
Colloquium on African Languages and Linguistics (CALL), Leiden University, August 31- September 1 2015
Invited guest lecture 'The Importance of Event Knowledge in the Organization and Structure of Semantic Memory', University of Amsterdam, September 11 2015
The Marie Curie COGVIM project presents:


The Importance of Event Knowledge
in the Organization and Structure of Semantic Memory


Invited speaker: prof. Ken McRae
Department of Psychology, and Brain & Mind Institute
University of Western Ontario, Canada


People constantly use concepts and word meaning to recognize entities and objects in their environment, to anticipate how entities will behave and interact with one another, to know how objects should be used, and to understand language. Over the years, a number of theories have been presented regarding how concepts are organized and structured in semantic memory. For example, various theories stress that concepts (or lexical items) are linked by undifferentiated associations. Other theories stress hierarchical categorical (taxonomic) structure, whereas others focus on similarity among concepts. In this talk, I will present evidence that people’s knowledge of real-world events and situations is an important factor underlying the organization, structure, and (contextually-determined) usage of concepts in semantic memory. I will present experiments spanning word, picture, and discourse processing. Evidence for the importance of event-based knowledge will cover a number of types of concepts, including verbs, nouns denoting living and nonliving things, and abstract concepts. I conclude that semantic memory is structured in the mind so that the computation and use of knowledge of real-world events and situations is both rapid and fundamental.


Please notify the organizers about your participation by sending an email before September 1st to: M.M.Bolognesi2(removeme)uva.nl


SEPTEMBER 11TH 2015, time: 15.00-17.00

University of Amsterdam
P.C. Hoofthuis
Spuistraat 134
room 1.04
Lecture 'The Early Ontogeny of Shared Intentionality', Radboud University, Nijmegen, October 2 2015
Michael Tomasello (MPI for Evolutionary Anthropology) will be giving a special keynote lecture entitled: "The early ontogeny of shared intentionality" on the morning of 2 October in the Aula of the Radboud University. Registration is not required to attend this special lecture.
If you wish to attend the entire workshop, however, we ask you to register at our website ( www.mpi.nl/events/ontogeny).



Lecture: Michael Tomasello - The Early Ontogeny of Shared Intentionality
Location: Aula, Radboud University, Nijmegen
Time: 9:30 - 10:45
Website: www.mpi.nl/events/ontogeny
GLOW colloquium, Göttingen, Germany, April 5-8 2016
The 39th GLOW colloquium will take place on April 5th - 8th, 2016 in Göttingen, Germany.

www.uni-goettingen.de/en/glow-2016---39th-generative-linguistics-in-the-old-world/510338.html
Workshops / Conferences / Symposia
Societas Linguistica Europaea- 48th Annual Meeting, LUCL, Leiden, September 2-5 2015
For more information, please see: www.sle2015.eu/
Symposium 'Evidence beest, wat een feest! Ontwikkelingen in Evidence Based Logopedie', Utrecht, 7 september 2015
Evidence beest, wat een feest! Ontwikkelingen in Evidence Based Logopedie

Symposium ter gelegenheid van de oratie van prof. dr. Ellen Gerrits
Voorafgaand aan de oratie van hoogleraar logopediewetenschap Ellen Gerrits organiseren de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie op 7 september 2015 het symposium ‘Evidence beest, wat een feest! Ontwikkelingen in Evidence Based Logopedie’.

Het symposium geeft een dwarsdoorsnede van actueel wetenschappelijk onderzoek binnen de logopedie en de ontwikkelingen die het komende decennium voor een verdere professionalisering zullen zorgen. De diversiteit aan invalshoeken binnen de logopediewetenschap wordt geïllustreerd door lezingen van logopedisten actief in onderzoek in binnen- en buitenland.

Zowel gevestigde namen als junior logopedie-onderzoekers krijgen het podium. Prof. James Law (Newcastle University) en dr. Carole Pound (Bournemouth University) verzorgen de keynote-lezingen. Daarnaast presenteren onder meer dr. Bea Spek (universitair docent Master EBP, AMC-UVA), Gerda Bruinsma, MSc. (promovendus Hogeschool Utrecht) en Maren van Rijssen (student logopediewetenschap) hun onderzoek.
Het symposium wordt gehouden op de locatie Leeuwenbergh in Utrecht en gaat vooraf aan de oratie ‘Van Logopedische Praktijk naar Logopediewetenschap’ die dr. Gerrits om 16.15 uur uit zal spreken in de Aula van het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.

Symposium: 9.00 -15.30 uur
Locatie: Leeuwenbergh, Servaasbolwerk 1a, Utrecht
Kosten: € 40,- (studenten betalen € 20,-), inclusief lunch.
Oratie: 16.15-17.00 uur, aansluitend borrel
Locatie: Academiegebouw Universiteit Utrecht, Domplein 29, Utrecht
De oratie is vrij toegankelijk

Aanmelden
Aanmelden voor de oratie kan tot 28 augustus. Aanmelden voor het symposium kan tot 21 augustus 2015. Meld je aan via: oratiesymposiumellengerrits.wp.hum.uu.nl/
GALA 12 2015, University of Nantes, Nantes, France, September 10-12 2015
GALA 2015
The Laboratoire de Linguistique de Nantes (LLING) is pleased to announce the 12th
Generative Approaches to Language Acquisition conference (GALA 12) to be held at the
University of Nantes, Nantes (France) on September 10-12, 2015.
The conference provides a forum for discussion of recent, high quality research on first and
second language acquisition, bilingual acquisition, language pathology, the acquisition of sign
language and brain imaging research for acquisition and pathology.
GALA has been previously held in Durham (1993), Groningen (1995), Edinburgh (1997),
Potsdam (1999), Palmela (2001), Utrecht (2003), Siena (2005), Barcelona (2007), Lisbon
(2009), Thessaloniki (2011) and, most recently, Oldenburg (2013).
GALA 2015 will include, in addition to the Main session, four Workshops:
Workshop 1:
Heritage Language Acquisition
Native vs. Heritage vs. Second Language Acquisition
(co-organized with Janet Grijzenhout, BSL, University of Konstanz)
Invited Speakers:
Elabbas Benmamoun (University of Illinois at Urbana-Champaign)
Maria Polinsky (University of Harvard)
Workshop 2:
The Role of Prosody in Early Speech Perception
(Co-organized with Judit Gervain, LPP – UMR 8242, CNRS/Paris V)
Invited Speaker:
Marina Nespor (SISSA)
Workshop 3:
Acquisition of Causation: Culmination Entailments and Agency
(Co-organized with Fabienne Martin, University of Stuttgart)
Invited Speakers:
Angeliek van Hout (University of Groningen)
Nina Kazanina (University of Bristol)
Workshop 4:
Segments & Interactions in Phonological Acquisition
Invited Speaker:
Eirini Sanoudaki (Bangor University)
Organizing committee:
Jiyoung Choi
Hamida Demirdache
Natasa Knezevic
Oana Lungu
Typhanie Prince
Ali Tifrit
Laurence Voeltzel
Call for Papers
For the Main Session, we invite abstract submissions for 30 minute oral presentations
(including 10 minutes for discussion) or posters of original, unpublished work on all subfields
of generative language acquisition: L1 acquisition, L2 acquisition, bilingualism, heritage
language acquisition, language pathology, sign language, etc.
In addition to the Main Session, there will be four Workshops (see here). The submission
rules for the Workshops are the same as those for the Main Session.
SUBMISSION GUIDELINES:
Abstracts should not exceed one page in letter-size or A4 paper, with one extra page for
examples, tables, figures and references, with 1 inch or 2.5 cm margins on all sides and 12
point font size. The abstract should have a clear title and should not reveal the name of the
author(s). The abstracts must be uploaded as PDF attachments to the EasyChair site.
Submissions are limited to one individual and one joint abstract per author, or two joint
abstracts per author.
When you submit your abstract on the EasyChair site, you will be asked to provide a short
summary of the abstract. Upon submission, please indicate whether your work should be
considered for an oral presentation (Main Session or one of the Workshops) or for a poster (or
both). Submitting the same abstract to both the Main Session and to one of the Workshops is
not allowed.
To submit an abstract, please go to the following EasyChair page:
easychair.org/conferences/?conf=gala2015
IMPORTANT DATES:
Deadline for submissions: April 1st, 2015, 11:59 PM, CET
Notification of acceptance: May 12, 2015
Conference dates: September 10-12, 2015
If you have any further questions, please contact us at gala2015(removeme)univ-nantes.fr
Please visit our conference website: www.gala2015.univ-nantes.fr
GALA 2015 Workshops
Workshop 1:
Heritage Language Acquisition
Native vs. Heritage vs. Second Language Acquisition
Invited Speakers:
Elabbas Benmamoun (University of Illinois at Urbana-Champaign)
Maria Polinsky (University of Maryland)
Co-organizer: Janet Grijzenhout (Baby Speech Lab (BSL), University of Konstanz)
Heritage Language users are unbalanced/passive bilinguals who have acquired simultaneously
or successively a Heritage Language (HL)— the language of the parents (minority or
immigrant) learned from birth in the home environment— and an ambient language spoken
outside the home, the Dominant Language of their society (DL). Increased exposure to the DL
typically means reduced input and unstable exposure to the HL, yielding a scenario of partial
language development where the HL is not acquired completely (or language attrition, that is,
regression of the speaker’s proficiency in his HL). See Benmamoun, Montrul, Polinsky (2010,
2013) and references therein.
Heritage speakers do not fit into the dichotomy native vs. non-native, or L1 vs. L2 speakers.
Unlike L2 speakers (but like native speakers), heritage speakers are exposed to the target
language during the critical period. Just like L2 speakers, heritage speakers fail to converge
on the target language, exhibiting variability in ultimate attainment.
Moreover, HL users exhibit varying degrees of command of their first (heritage) language,
ranging from mere receptive competence (so called passive or receptive bilingualism), to
proficiency in the two languages, but with a strongly dominant majority language.
The workshop seeks to bring together recent research on heritage language acquisition hoping
to shed new light on the longstanding issues that language knowledge and acquisition raise.
We invite submissions that address (but are not limited to) the following topics:
• What are the differences between:
— Complete and Incomplete/Partial L1 acquisition?
— Incomplete L1 acquisition by HL users (acquisition is interrupted/slowed down) and
L2 acquisition by non-heritage speakers (acquisition is late)?
— Incomplete Acquisition and Language Attrition?
— Partial acquisition of an L1 by 2nd generation immigrants and
attrition of an L1 by 1st generation immigrants?
• What is native knowledge of a language? Can there be native-like competence without
production?
• How do we investigate knowledge of an L1 that has only been partially/ never fully
acquired?
Workshop 2:
The Role of Prosody in Early Speech Perception
Invited Speaker:
Marina Nespor (International School of Advanced Studies (SISSA))
Co-organizer: Judit Gervain (LPP – UMR 8242, CNRS/Paris V)
A long tradition of experimental investigation into the perception of rhythmic grouping
describes consistent biases in the grouping of sound sequences (Bolton, 1894; Bion et al., in
press). Infants and adults segment sequences of sounds that differ only in duration with the
longest element in final position (iambs), and sequences of sounds that differ only in intensity
or pitch with the more intense or higher-pitched element in initial position (trochees).
Hayes (1985, 1991) puts forth the Iambic Trochaic Law, an extra-linguistic general principle
of rhythmic grouping, reflected in the cross-linguistic typology of stress patterns. The Iambic-
Trochaic Law (ITL) has been thought:
(i) to be universal
(ii) to help infants learn syntactic properties of their language (Nespor, et al. 1996).
These theoretical assumptions have found support as well as challenges in a series of
experiments investigating the influence of the native language on prosodic grouping (Iversen
et al 2008, Hay & Saffran 2011 etc.), as well as the mechanisms through which this grouping,
universal or not, might help infants bootstrap grammar (Shukla & Nespor (2010), Gervain &
Werker (2013)). Likewise, neurolinguistic investigations are currently conducted to explore
the neural bases of such a prosodic grouping bias (e.g. Bernard & Gervain 2011).
The goal of this workshop is to bring together recent experimental work on the role of
prosody in child language hoping to make progress on this issue and the questions around it.
Workshop 3:
Acquisition of Causation: Culmination Entailments and Agency
Invited Speakers:
Angeliek van Hout (University of Groningen)
Nina Kazanina (University of Bristol)
Co-organizer: Fabienne Martin (University of Stuttgart)
There is converging evidence that children as old as five misinterpret (transitive) inherently
culminating verbs (accomplishments) as non-culminating. This behavior has been taken to
reflect children’s difficulties calculating two types of culmination entailments: completion
and result state entailments. Lack of completion entailments has been reported in work on the
acquisition of telicity (whether an event has an inherent endpoint) and transitivity (e.g. van
Hout 1998, 2008; Schulz & Penner 2002; Wagner 2002, 2006; Jeschull 2007). Experimental
studies have also shown that children often misinterpret the meaning of causative change of
state verbs in that they appear to ignore the result state component of the verb’s meaning
(Manner of motion interpretations, Gentner 1978; Weak end state interpretations, Wittek
2002, 2008).
Non-culminating construals of perfective accomplishments are also attested across
typologically diverse adult languages (Mandarin, Thai, Korean, Salish, Hindi, Russian ...)
with roughly the same typology of non culminating construals as in child language: lack of
completion (‘partial success’ predicates) and lack of result state (‘failed attempt’ predicates).
To what extent are we dealing with the same phenomena across adult and child languages?
What are the implications for language acquisition?
Demirdache and Martin (2013) put forth a correlation, the Agent Control Hypothesis (ACH),
between the availability of non-culminating construals for accomplishments and the control of
the agent over the described event: nonculminating readings of accomplishment predicates
require the predicate’s external argument to be associated with “agenthood” properties.
Does the ACH hold for child languages? And if so, why? This issue is all the more interesting
since virtually all studies on the acquisition of culmination entailments are exclusively based
on sentences with agentive subjects (Hodgson 2006, 2010 being an exception). What are the
implications for the acquisition of (causative) verb meanings?
The workshop invites submissions of experimental studies addressing these questions as well
as any other questions related to children’s understanding of causation and agenthood.
Workshop 4
Segments & Interactions in Phonological cquisition
Invited Speaker:
Eirini Sanoudaki (Bangor University)
This workshop will focus on first and second language (a-)typical acquisition of segments
(e.g. patterns in the acquisition of place of articulation and/or in the acquisition of manner
features, order of acquisition, patterns in the acquisition of consonant clusters etc.)
and interactions between segments (e.g. consonantal harmonies) in production and perception.
The issues we seek to address include but are not restricted to:
How do we explain the attested patterns of acquisition of segments and features? What are the
patterns of interaction between segments attested across child grammars –in particular, (longdistance)
consonant harmonies– and how do phonological theories fare in explaining the
ensuing typology? What light does the acquisition data shed on the issue of how to define the
content of interacting segments? To what extent do current theories of the internal structure of
segments correctly predict the phonological development of consonant clusters and of syllable
constituents across child grammars?
Learner Corpus Research conference (LCR 2015), Radboud University Nijmegen, September 11-13 2015
LCR 2015 – Call for Registration

The third international Learner Corpus Research conference (LCR 2015) is hosted by Radboud University from 11 to 13 September 2015.
We have a good many registrations for LCR 2015, but there is still room left for some more. If you wish to attend, please register on-line at the conference website: www.ru.nl/lcr2015/
The conference schedule and the preliminary book of abstracts are available from the conference website.
ICCL Summer School on "Reasoning", Dresden, Germany, September 13-26 2015
The summer school "Reasoning" is a platform for knowledge transfer within a very rapid increasing research community in the field of "Computational Logic". We will offer introductory courses covering the fundamentals of reasoning, courses at advanced levels, as well as applied courses and workshops dedicated to specialized topics and the state of the art. All lecturers are leading researchers in their field and have been awarded prizes.

A limited number of grants for students and university employees will be available, which includes a waiver for the participation fee.

For the participants of the summer school, the participation at the 38th German AI conference, also held at TU Dresden, is free of charge.

You can find more information about the summer school here:

ddll.inf.tu-dresden.de/web/Norbert_Manthey/SummerSchool2015

If you want to register, please be informed about our social program and the summer school ticket beforehand, as questions about it will be asked in the registration. The online registration form can be found here:

www.computational-logic.org/content/events/iccl-ss-2015/register/general.php

with best regards,
the organizers of the summer school
Conference on Task-Based Language Teaching (TBLT 2015), Leuven, Belgium, September 16-18 2015
Dear colleague

As the TBLT 2015 conference is approaching fast, we wanted to remind you that the program is online now. You will find it on www.tblt.org/conferences/2015/, together with suggested social activities, travel instructions and more. If you have not registered yet, this mail is to remind you that registration is still open.

All attendees registered for the 6th International Conference on TBLT are invited to participate in the first general meeting of a new membership organization: the International Association for Task-Based Language Teaching (IATBLT). The IATBLT is a non-profit organization that will be launched officially at the general meeting, held at the conference venue in Leuven. Please find the invitation below.

If you have any specific questions on TBLT 2015, please contact the TBLT 2015-secretariat at tblt2015(removeme)kuleuven.be. Questions regarding IATBLT can be addressed to info(removeme)tblt.org.
We hope to see you in Leuven soon!

The TBLT 2015 organizing committee


--------------------------------------------------------------------------------------

First General Meeting of the International Association for Task-Based Language Teaching (IATBLT)

Invitation to participate
All attendees registered for the 6th International Conference on TBLT are invited to participate in the first general meeting of a new membership organization: the International Association for Task-Based Language Teaching (IATBLT). The IATBLT is a non-profit organization that will be launched officially at the general meeting, held at the conference venue in Leuven, from 6:00 – 7:30 pm on Thursday September 17, 2015. In the general meeting, the statutes and bylaws of the IATBLT will be presented to the membership, the Executive Board officers will be sworn into duty, and the regular business of the organization will be conducted. Note: Membership in the IATBLT is automatically granted to all individuals who register and pay for the 2015 TBLT conference, for the ensuing 2 years until the beginning of the next conference.

Overview of the IATBLT from the official statutes of incorporation
IATBLT is an international and worldwide organization of scholars interested in and active contributors to the field of task-based language teaching (TBLT). IATBLT aims to promote principled approaches to TBLT and especially to: promote research, applications, and development of TBLT; help to disseminate results and resources; and promote international and interdisciplinary cooperation in the field. IATBLT aims to pursue these objectives using all the means at its disposal and in particular to oversee the running of an international conference on TBLT every two years and to promote the dissemination of information by other appropriate means including its website.
IMPRS workshop 'Perspectives on the ontogeny of mutual understanding', MPI Nijmegen, October 1-2 2015
The International Max Planck Research School for the Language Sciences is pleased to announce "Perspectives on the Ontogeny of Mutual Understanding". For this two-day workshop, an international and cross-disciplinary group of researchers will present their latest work on language, interaction, and social cognition in early human development. The workshop will take place at the Max Planck Institute for Psycholinguistics in Nijmegen on 1-2 October 2015.



Workshop: "IMPRS workshop: Perspectives on the ontogeny of mutual understanding"
Location: Max Planck Institute for Psycholinguistics, Nijmegen
Website: www.mpi.nl/events/ontogeny
Note: registration required
International workshop Grammaticalization meets Construction Grammar, University of Gothenburg (Sweden), October 8-9 2015
International workshop
Grammaticalization meets Construction Grammar

8-9 October 2015
University of Gothenburg (Sweden)
State of the art
Grammaticalization research has in the last decade highlighted the notion of construction. Hopper & Traugott (2003:1) in their classical definition of grammaticalization point out that that not only words but also constructions, i.e. sequences of words, can undergo grammaticalization.
As a term referring to a research framework, “grammaticalization” refers to that part of the study of language change that is concerned with such questions as how lexical items and constructions come in certain contexts to serve grammatical functions or how grammatical items develop new grammatical functions.
Himmelmann (2004:31) in turn argues that a grammaticalizing element (he speaks of a ‘grammaticizing’ element) should not be considered in isolation but rather in its syntagmatic context, i.e. the construction it occurs in.
Strictly speaking, it is never just the grammaticizing element that undergoes grammaticization. Instead, it is the grammaticizing element in its syntagmatic context which is grammaticized. That is, the unit to which grammaticization properly applies are constructions, not isolated lexical items.
In the wake of this work, efforts have been made to more precisely articulate the largely pretheoretical notion of construction in the theoretical framework of construction grammar. The main tenet of construction grammar is that our grammatical knowledge is made up of a taxonomic network of constructions, i.e. pairings of form of meaning (Goldberg 1995, Croft 2001, Hoffmann & Trousdale 2013). Moreover, no one level of grammar is considered autonomous (Fried & Östman 2004).
Integrating constructionist insights into grammaticalization research has led to new findings:
- semantic bleaching of grammaticalizing elements is paralleled by semantic changes in the construction they are part of (Hilpert 2008, Colleman & De Clerck 2011)
- grammaticalization is accompanied by changes in schematicity, productivity, and compositionality of the entire construction (Trousdale 2008, 2010)
- the perceived degree of gradualness, which is accentuated within grammaticalization theory, can be described as small incremental steps in various dimensions of a construction (Traugott 2008, Traugott & Trousdale 2010, 2013)
- statistical methods developed in construction grammar, such as collostructional analysis, can be implemented to help support, falsify and/or uncover ongoing grammaticalization (Hilpert 2008, 2013, Coussé 2014)
Confronting grammaticalization research with the framework of construction grammar also brought up the question how grammaticalization relates to constructional change in general (Noël 2007, Gisborne & Patten 2011). As such, grammaticalization research increasingly interacts and converges with the emerging field of diachronic construction grammar (Israel 1996, Bergs & Diewald 2008, Fried 2008, 2013, Barðdal 2013). This ongoing interaction has recently led to an analysis of grammaticalization and lexicalization in terms of constructionalization (Traugott & Trousdale 2013).
Workshop
This workshop aims to bring together researchers working on grammaticalization and construction grammar in one dedicated workshop, in order to provide a platform for enhanced collaboration between and integration of both frameworks, in Scandinavia and beyond.
We invite presentations joining insights from grammaticalization research and construction grammar. Both theoretical and empirical contributions are most welcomed. We are particularly interested in methodologically innovative work that helps uncovering grammaticalization, constructional change and constructionalization in historical corpora and work on the relation between different levels of a construction and its place in a larger network.
Keynote speakers
Graeme Trousdale (University of Edinburgh)
Martin Hilpert (University of Neuchâtel)
Jóhanna Barðdal (Ghent University)
Conveners
Peter Andersson (University of Gothenburg)
Evie Coussé (University of Gothenburg, Stockholm University)
Scientific committee
Karin Aijmer (Gothenburg), Alexander Bergs (Osnabrück), Hubert Cuyckens (Leuven), Östen Dahl (Stockholm), Gabriele Diewald (Hannover), Lena Ekberg (Lund, Stockholm), Benjamin Lyngfelt (Gothenburg), Muriel Norde (Berlin), Jan-Ola Östman (Helsinki)
Abstract submission
We invite abstract submissions for oral presentations (20-minute presentation plus 10-minute discussion). Abstracts should clearly specify how the presentation will contribute to the theme of the workshop and also state research question, theoretical background, method, data and (preliminary) results. Abstract should not exceed 400 words (exclusive of references). All author-specific information must be avoided in order to ensure anonymous reviewing. Send your abstract to evie.cousse(removeme)gu.se before 1 May 2015. Indicate your name and affiliation in the body of your mail.
Important dates
Deadline for abstracts: 1 May 2015
Notification of acceptance: 15 June 2015
Program announcement: 1 July 2015
Conference venue
University of Gothenburg
Faculty of Arts
Room ‘Lilla Hörsalen’
Renströmsvägen 6
Gothenburg, Sweden
Conference website
grammeetsconstr.wordpress.com/
References
Barðdal, J. (2013) Construction-based historical-comparative reconstruction. In: T. Hoffmann & G. Trousdale (2013) The Oxford handbook of construction grammar. Oxford: Oxford University Press, 438-457.
Bergs, A. & G. Diewald (2008) Constructions and language change. Berlin: Mouton de Gruyter.
Colleman, T. & B. De Clerck (2011) Constructional semantics on the move. On semantic specialization in the English double object construction. Cognitive Linguistics 22, 183-209.
Coussé, E. (2014) Lexical expansion in the HAVE and BE perfect in Dutch. A constructionist prototype account. Diachronica 31, 159-191.
Croft, W. (2001) Radical construction grammar. Oxford: Oxford University Press.
Fried, M. (2008) Constructions and constructs. Mapping a shift between predication and attribution. In: A. Bergs & G. Diewald (eds.) Constructions and language change. Berlin: Mouton de Gruyter, 47-79.
Fried, M. (2013) Principles of constructional change. In: Th. Hoffmann & G. Trousdale (eds.) The Oxford handbook of construction grammar. Oxford: Oxford University Press, 419-437.
Fried, M. & J.-O. Östman (2004) Construction grammar in a cross-language perspective. Amsterdam: John Benjamins.
Gisborne, N. & A. Patten (2011) Constructions and grammaticalization. In: B. Heine & Heiko Narrog (eds.) The Oxford handbook of grammaticalization. Oxford: Oxford University Press, 92-104.
Goldberg, A.E. (1995) Constructions. A construction grammar approach to argument structure. Chicago: University of Chicago Press.
Hilpert, M. (2008) Germanic future constructions. A usage-based approach to language change. Amsterdam: John Benjamins.
Hilpert, M. (2013) Constructional change in English. Developments in allomorphy, word formation, and syntax. Cambridge: Cambridge University Press.
Himmelmann, N.P. (2004) Lexicalization and grammaticization. Opposite or orthogonal? In: W. Bisang, N.P. Himmelmann & B. Wiemer (eds.) What makes grammaticalization. A look from its components and its fringes. Berlin: Mouton de Gruyter, 21-42.
Hoffmann, T. & G. Trousdale (2013) The Oxford handbook of construction grammar. Oxford: Oxford University Press.
Hopper, P.J. & E.C. Traugott (2003) Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press.
Israel, M. (1996) The way constructions grow. In: A.E. Goldberg (ed.) Conceptual structure, discourse and language. Stanford: CSLI, 217-230.
Noël, D. (2007) Diachronic construction grammar and grammaticalization theory. Functions of Language 14, 177-202.
Traugott, E.C. (2008) Grammaticalization, constructions and the incremental development of language. Suggestions from the development of degree modifiers in English. In: R. Eckardt, G. Jager & T. Veenstra (eds.) Variation, Selection, Development. Probing the Evolutionary Model of Language Change. Berlin: Mouton de Gruyter, 219-250.
Traugott, E.C. & G. Trousdale (2010) Gradience, gradualness and grammaticalization. Amsterdam: John Benjamins.
Traugott, E.C. & G. Trousdale (2013) Constructionalization and constructional change. Oxford: Oxford University Press.
Trousdale, G (2010) Issues in constructional approaches to grammaticalization in English. K. Stathi, E. Gehweiler & E. Konig (eds.) Grammaticalization. Current views and issues. Amsterdam: John Benjamins, 51-72.
Trousdale, G. (2008) Constructions in grammaticalization and lexicalization. Evidence from the history of a composite predicate construction in English. In: G. Trousdale & N. Gisborne (eds.) Constructional approaches to English grammar. Berlin: Mouton de Gruyter, 33-67.
Internationale Konferenz Sprache und Identität, Toru?, Polen, November 15-17 2015
Sprache und Identität
Toru?/ Thorn, 15.-17.11.2015

Sehr geehrte Damen und Herren,
liebe Kolleginnen und Kollegen,

der Lehrstuhl für Germanistik der Nikolaus-Kopernikus-Universität, Abteilung für Sprachwissenschaft, organisiert im November 2015 die interdisziplinäre, internationale Konferenz Sprache und Identität, zu der wir Sie hiermit herzlich einladen möchten.

Unsere Einladung richtet sich an Sprach-, Literatur- und Kulturwissenschaftler, die an qualifizierenden Projekten oder anderweitigen Studien zu wissenschaftlichen Einzelfragen arbeiten, in denen Verhältnisse und die gegenseitigen Auswirkungen von Sprache und Identität im Zentrum des Interesses stehen. Willkommen sind sowohl theoretisch orientierte, methodologische Ansätze als auch Ergebnisse empirischer Studien. Konferenzsprache ist Deutsch.

Wir würden uns freuen, wenn Sie unsere Konferenz mit einem Vortrag bereichern würden. Dazu bitten wir Sie, das beiliegende Anmeldeformular ausgefüllt bis zum 30.04.2015 an die dort angegebene E-Mail-Adresse zu senden. Eine diesbezügliche Rückmeldung erhalten Sie von uns bis zum 30. 05.2015. Für jeden Beitrag, dem eine 10-minütige Diskussion folgt, sind 20 Minuten vorgesehen. Nach positiver Begutachtung werden die gehaltenen Vorträge in einen Band zusammengefasst und innerhalb der rezensierten wissenschaftlichen Reihe „Schriften zur diachronen und synchronen Linguistik“ im Peter Lang Verlag veröffentlicht.

Die Tagungsgebühr beträgt 350 Zloty für Gäste aus dem Inland und 100 Euro für Gäste aus dem Ausland, sie umfasst Konferenzmaterialien und Verpflegungskosten sowie Kosten für die Erstellung des Konferenzbandes.
Leider können wir die Kosten Ihrer Anreise und Übernachtung nicht übernehmen, deshalb bitten wir Sie, sich rechtzeitig über entsprechende Finanzierungsmöglichkeiten bei Ihrem Heimatinstitut zu informieren.

Einzelheiten hinsichtlich der Gebührenüberweisung sowie empfehlenswerte Übernachtungsmöglichkeiten in Toru?/ Thorn erhalten Sie nach erfolgter Annahme Ihrer Anmeldung.

Für weitere Fragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung und freuen uns schon jetzt, Sie im Herbst in Toru? begrüßen zu dürfen.

Mit besten Grüßen
Dr. phil. Edyta Grotek – wissenschaftliche
Symposium 'Vertel Vaardig! Stimulering, diagnostiek, behandeling', Amsterdam, 28 november 2015
Het Werkverband Amsterdamse Psycholinguïsten (WAP) en de Vereniging voor Klinische Linguïstiek (VKL) organiseren in samenwerking met de Openbare Bibliotheek Amsterdam het symposium:

Vertel Vaardig! Stimulering, diagnostiek, behandeling

Zaterdag 28 november 2015, OBA, Amsterdam

Een dag met plenaire lezingen, workshops en (poster)presentaties voor en door professionals uit de wetenschap, het onderwijs en de klinische praktijk.

Voor meer informatie en inschrijving: www.hetwap.nl/symposium2015
Workshop on Individual differences in language processing across the adult life span, Max Planck institute for Psycholinguistics, Nijmegen, the Netherlands, December 10-11 2015
Workshop on Individual differences in language processing across the adult life span:
implications for models of comprehension and production
10-11 December 2015
Max Planck institute for Psycholinguistics, Nijmegen, the Netherlands

Whereas it is common knowledge that people differ considerably in their ability to learn new languages, it is less obvious that people also differ in how easily they process their native language, in which they are fully proficient by definition. Hearing acuity, cognitive and language skills have been shown to predict language processing differences. Importantly, these findings have hardly made their way into models of language processing.
Researchers working on different language modalities (speech perception, production, and reading) are invited to discuss the following topics:
• how can individual differences research (or group differences
research) inform models of spoken or written language processing?
• do abilities that consistently predict comprehension ability also
predict production ability?
• relatedly, how can we compare results obtained with different
experimental paradigms?

Invited speakers
Patti Adank (University College London, UK) Deniz Baskent (Groningen University Medical Centre, NL) Mirjam Ernestus (Radboud University Nijmegen, NL) Matt Goldrick (Northwestern University, Evanston, IL, USA) Valerie Hazan (University College London, UK) Antje Heinrich (Institute of Hearing Research, Nottingham, UK) Florian Jaeger (University of Rochester, NY, USA) Dan Mirman (Drexel University, PA, USA) Ardi Roelofs (Radboud University Nijmegen, NL) Jerker Rönnberg (Linkoping University, Sweden) Megan McAuliffe (University of Canterbury, Christchurch, New Zealand) James McQueen (Radboud University Nijmegen, NL) Arthur Wingfield (Brandeis University, Waldham, MA, USA) Adriana Zekveld (VU Medical Centre, Amsterdam, NL)

Call for poster presentations
There is also room for a limited number of posters.
Submit your abstract (max. 250 words) for poster presentation by sending an e-mail before 14 September 2015 to nijmegenworkshop2015(removeme)gmail.com.
Notification of abstract acceptance will be sent out before 8 October 2015.

Registration is open till 30 November 2015 (by sending an email to nijmegenworkshop2015(removeme)gmail.com).

Webpage www.estherjanse.nl/workshop.html

Organisers:
Xaver Koch, Thordis Neger, & Esther Janse Centre for Language Studies, Radboud University Nijmegen (NL)
International Academy for CA (IACA16), Groningen, The Netherlands, July 11-14 2016
With the support of ISCA (the International Society for Conversation Analysis), the Language and Social Interaction group of the University of Groningen will organize the first

International Academy for Conversation Analysis (IACA16)
July 11 – 14, 2016, in Groningen, The Netherlands

IACA16 will take place in between two ICCA-conferences (2014 and 2018) and will focus on the research process rather than on research output. The academy is meant for CA researchers in all career stages, including PhD students. It will offer members of the CA community an environment to learn from each other about analytical choices, modes of analytical reasoning, and the different technologies that may support CA research.

The programme comprises four 4-day workshops on the following topics:
(i) ‘Interaction Organization’: Geoffrey Raymond on sequence organization
(ii) ‘Actions and Activities’: Paul Drew & Merran Toerien on action formation
(iii) ‘Practices’: Lorenza Mondada on embodiment
(iv) ‘Contexts’: Jeffrey Robinson on medical interaction
and two plenary lectures:

John Heritage on the future of CA: questions to be asked and methods to be used

Elisabeth Couper-Kuhlen on Interactional Linguistics: its achievements and its future

Registration will open on October 1 and close on October 15, 2015.

Please visit the website for more information www.iaca16.nl
Job Announcements / Vacancies
Postdoctoral researcher linguistics, Fryske Akademy, Leeuwarden, deadline: 31 augustus 2015
ENGLISH VERSION BELOW


De Fryske Akademy is hét wetenschappelijk instituut dat zich toelegt op het verrichten van onderzoek op het gebied van de Friese taal, cultuur, geschiedenis en samenleving. Op deze terreinen leveren wij regionaal, nationaal en internationaal hoogwaardige en vernieuwende wetenschappelijke prestaties met een duidelijke maatschappelijke relevantie. Bij het instituut werken ca. 60 medewerkers. De Fryske Akademy is gelieerd aan de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) te Amsterdam.

Wij zoeken een enthousiaste
Postdoc onderzoeker taalkunde
De postdoc onderzoeker taalkunde krijgt de kans, in nauwe samenwerking met andere onderzoekers, een belangrijke rol te spelen in de aanleg en ontsluiting van een nieuw gesproken en geschreven corpus hedendaags Fries.

Taken daarbij zijn
• meewerken aan het opzetten van een nieuw corpus gesproken en geschreven hedendaags Fries
• mee voorbereiden van de financieringsaanvraag voor het corpus hedendaags Fries
• uitvoeren van corpusonderzoek, aansluitend bij de Friese casus
• publiceren over het onderzoek in internationale tijdschriften
• bijdragen aan wetenschappelijke en publieksactiviteiten van de Fryske Akademy.

We zoeken iemand die
• gepromoveerd is op een voor het onderzoek relevant onderwerp. PhD-studenten die binnenkort hun dissertatie gaan verdedigen kunnen ook reageren
• gepubliceerd heeft in tijdschriften met peer-reviewing of bij gerenommeerde academische uitgeverijen
• ruime ervaring heeft met het opzetten en uitvoeren van corpusonderzoek, het aanleggen en ontsluiten van gesproken en/of geschreven corpora
• kennis heeft van statistische methoden die gangbaar zijn in het corpusonderzoek
• open staat voor andere gebieden van de taalwetenschap en de sociale wetenschappen
• een nieuwsgierige en creatieve geest heeft en initiatieven neemtzowel zelfstandig als in teamverband kan werken
• belangstelling heeft voor de problematiek van minderheidstalen
• in staat is goede wetenschappelijke contacten uit te bouwen en te onderhouden in binnen- en buitenland
• een uitstekende kennis heeft van het gesproken en geschreven academische Engels en ook goed kan presenteren. Kennis van het Nederlands en het Fries (of bereidwilligheid het te leren) is een pluspunt.

Dienstverband en arbeidsvoorwaarden
Wij bieden een voltijd dienstverband aan voor een periode van één jaar, bij voorkeur vanaf 1 november 2015. Ook kandidaten die belangstelling hebben voor een deeltijd aanstelling wordt verzocht te solliciteren.
Inschaling is conform het UFO-profiel Onderzoeker 3, schaal 11 van de cao-Nederlandse Universiteiten, afhankelijk van opleiding en werkervaring tussen € 3.324 en € 4.551 bruto per maand bij een voltijd dienstverband, exclusief vakantie- en eindejaarsuitkering. Kandidaten van buiten Nederland kunnen in aanmerking komen voor een aanzienlijke belastingverlaging.

Informatie
De Fryske Akademy is bezig met een grondige herziening van haar onderzoeksstructuur, het bepalen van een nieuwe onderzoeksagenda en de bouw van nieuwe onderzoeksfaciliteiten. De informatie op de website kan daardoor niet helemaal actueel zijn.
Neem voor meer inhoudelijke informatie over de functie contact op met dr. Hans Van de Velde, senior onderzoeker sociolinguïstiek, hvandevelde(removeme)fryske-akademy.nl, telefoonnummer 058 234 30 49 of 06 133 219 89.

Website: www.fryske-akademy.nl.

Solliciteren
Stuur een uitgebreid cv en een motivatiebrief (max. 700 woorden) voor 31 augustus 2015 aan Cobi Vogelzang, P&O-adviseur: wurkje(removeme)fryske-akademy.nl; o.v.v. Postdoc Taalkunde.
Sollicitatiegesprekken zullen halverwege september plaatsvinden.

-----------------------------------------------------------------------

The Fryske Akademy (Frisian Academy) is a multidisciplinary institute for the humanities and social sciences. The Fryske Akademy is affiliated with the KNAW (Royal Dutch Academy of Arts and Sciences) and focuses on fundamental research and research with a direct benefit to society. The emphasis is on the study of Frisian language, multilingualism in the Province of Friesland (The Netherlands), the position of minority languages, Frisian history and past and present regional identity.

We are looking for an enthusiastic
Postdoctoral researcher linguistics

As a postdoctoral researcher in linguistics at the Fryske Akademy, you will get the opportunity to play a crucial role in the construction of a new corpus of contemporary spoken and written Frisian.
Your tasks are
• to collaborate in the construction of a new corpus of contemporary spoken and written Frisian
• to take part in preparing grant applications for this corpus
• to conduct corpus research, based on the Frisian case
• to publish in peer-reviewed international journals
• to contribute to scientific and general activities organized by the Fryske Akademy.

We are looking for someone who
• completed a doctoral degree in linguistics or another relevant field. PhD students who are close to defending their dissertation are also welcome to apply
• published in peer-reviewed journals or with established academic publishers
• has ample experience with corpus research and the collection and construction of spoken and/or written corpora
• has knowledge of up-to-date methods of statistics within corpus research
• is open to other domains of research in linguistics and social sciences
• has a curious and creative mind and takes initiatives
• has the ability to work both independently and as part of a team
• has an interest in the issues of minority languages
• has the capacity to build and increase a good network of national and international research contacts
• has an excellent command of both spoken and written English, as well as outstanding writing and presentation skills. Having knowledge of Dutch and Frisian (or having the willingness to learn these languages) is an advantage.

Working conditions
We offer a full-time position for a period of one year, preferably starting November 1, 2015. Also candidates who are interested in a part-time position are invited to apply. The appointment will be under the terms of the CAO (collective labour agreement) of the Dutch Universities. The gross monthly salary based on full-time employment ranges from € 3324 to € 4.551 gross per month, depending on experience and qualifications (UFO-profile Researcher 3, scale 11). Benefits include a pension build-up, an annual holiday premium of 8% and an end-of-year premium of 8.3%. Candidates from outside the Netherlands may be eligible for a substantial tax break (30% ruling).

Information
The Fryske Akademy is currently revising its research organization. As a result, not all information on the website might be accurate. For more information on this research position, you can contact Dr. Hans Van de Velde, senior researcher sociolinguistics, hvandevelde(removeme)fryske-akademy.nl, +31 58 23 43 049 or +31 61 33 21 989.

Website: www.fryske-akademy.nl.

Applications
Send your extended CV and a short motivation letter (max. 700 words) before Augustus 31, 2015 to Ms. Cobi Vogelzang, HR consultant: wurkje(removeme)fryske-akademy.nl, please mention: Postdoc Linguistics.
Job interviews will take place in the middle of September 2015.
PhD Candidate “Identity constructions among Polish and ‘local’ youth in Limburg through language practices”, Maastricht University, deadline: September 15 2015
PhD positions: Child Language Acquisition, Macquarie University, Sydney, Australia, deadline: September 31 2015
PhD positions: Child Language Acquisition
Several PhD Fellowships are available on the perception, production and processing of language in Bilingual and Hearing Impaired children. All are part of a newly funded ARC grant to Katherine Demuth, Department of Linguistics at Macquarie University, Sydney, Australia.
Those with developmental interests in the following areas are encouraged to apply:
• Speech planning, production, prosody
• The acquisition of grammatical morphology (perception and/or production)
• The development of language processing abilities (eye-tracking, EEG/MEG)
All applicants should have excellent linguistics background as well as strong phonetics, experimental and statistics skills, as well as research interest/experience with young children. Experience with R, Matlab, Praat and some programming skills will be a plus.
Deadline: September 31, 2015 (or until filled)

For the 4-year combined Year 2 MRES/PhD positions solid previous coursework in linguistics and phonetics is required.
For the 3-year PhD positions an MA thesis, relevant course work and publications are essential. All positions are open until filled.
The Child Language Lab is located in the Australian Hearing Hub with state-of the art EEG, MEG, infant speech perception, eye-tracking and language production research facilities. The group has extensive collaborative links with Audiology, Speech Pathology, the CCD, and the National Acoustic Laboratories (NAL), providing a dynamic, collaborative research environment.

This project is supported by an Australian Research Council grant ‘Neural and behavioral evidence for children's learning of grammatical morphology’ (FL130100014). The goal is to better understand the nature of children’s phonological and morphological representations, and how these develop between the ages of 1-7. The project brings together researchers from a wide range of disciplines (EEG/MEG, eye-tracking, ultrasound, etc.) with the common purpose of addressing issues related to speech perception and production in typically developing monolingual and bilingual children, as well as children with hearing loss and specific language impairment.
Those interested should send CV and statement of research interest to Katherine Demuth at Katherine.Demuth(removeme)mq.edu.au
Katherine Demuth
ARC Laureate Fellow an Distinguished Professor
Director, Child Language Lab
Department of Linguistics| Centre for Language Sciences (CLaS)
ARC Centre of Excellence in Cognition and its Disorders (CCD)
Level 3, Australian Hearing Hub, 16 University Ave
Macquarie University, NSW 2109, Australia
5 PhD Positions in the Dutch Research Consortium 'Language in Interaction', various locations, deadline: October 4 2015
5 PhD Positions in the Dutch Research Consortium 'Language in Interaction'

We are looking for highly motivated PhD candidates to enrich a unique consortium of researchers that aims to unravel the neurocognitive mechanisms of language at multiple levels. The goal is to understand both the universality and the variability of the human language faculty from genes to behaviour.

The Netherlands has an outstanding track record in the language sciences. This research consortium sponsored by a large grant from the Netherlands Organization for Scientific research (NWO) brings together many of the excellent research groups in the Netherlands with a research programme on the foundations of language. The research team consists of 43 Principal Investigators. In addition to the excellence in the domain of language and related relevant fields of cognition, our consortium provides state-of-the-art research facilities and a research team with ample experience in the complex research methods that will be invoked to address the scientific questions at the highest level of methodological sophistication. These include methods from genetics, neuroimaging, computational modelling, and patient-related research. This consortium realizes both quality and critical mass for studying human language at a scale not easily found anywhere else.

Currently, the consortium advertises five PhD positions for a period of 4 years. These positions provide the opportunity for conducting world-class research as a member of an interdisciplinary team.

Maximum salary: €2,717 gross/month
Closing date for application: 04 October 2015, 23:59 CET

Click here for more information on the PhD positions and how to apply: www.languageininteraction.nl/ThirdCallGeneral.html
Calls for papers for events
Symposium 'The linguistic integration of adult migrants: lessons from research', Strasbourg, March 30-April 1 2016, deadline: September 15 2015
This symposium will consider to what extent and in what ways scientific evidence can inform the development of policy and practice designed to support the linguistic integration of adult migrants.
It will bring together researchers from various disciplines – education, didactics, psychology, applied linguistics, sociolinguistics, etc. – as a first step towards developing an interdisciplinary inventory of research findings that relevant ministries in Council of Europe member states can use to inform their decisions concerning the linguistic integration of adult migrants.

For more information:
site: www.coe.int/t/dg4/linguistic/ Liam-symposium 2016 en.pdf

The symposium will be organised by the Language Policy Unit of the Council of Europe; there is no registration fee.

The closing date for submission of abstracts is 15 September 2015:
www.conference-service.com/migrants16/welcome.cgi
Call for Posters: Symposium 'Vertel Vaardig! Stimulering, diagnostiek, behandeling', Amsterdam, 28 november 2015, deadline: 20 september 2015
Het Werkverband Amsterdamse Psycholinguïsten (WAP) en de Vereniging voor Klinische Linguïstiek (VKL) organiseren in samenwerking met de Openbare Bibliotheek Amsterdam het symposium:

Vertel Vaardig! Stimulering, diagnostiek, behandeling

Zaterdag 28 november 2015, OBA, Amsterdam

Call for posters:
Tijdens het symposium Vertel Vaardig! is er gelegenheid om onderzoek en ervaringen op het gebied van vertelvaardigheid te presenteren. Voorstellen voor posters kunnen betrekking hebben op nieuwe inzichten in stimulering, diagnostiek en behandeling van vertelvaardigheid.

Abstract (max. 250 woorden) opsturen naar: vertelvaardigheid(removeme)gmail.com
Onder vermelding van:
- Naam, adres en e-mailadres van de contactpersoon
- Titel posterpresentatie
- Namen van alle auteurs + (alle) affiliaties

Deadline: 20 september 2015

Voor mee informatie: www.hetwap.nl/symposium2015
CfP: Workshop 'Speech Processing in Realistic Environments', Groningen, The Netherlands, January 9 2016, deadline: September 20 2015
CALL FOR PAPERS
Speech Processing in Realistic Environments - SPIRE


9 January 2016, Groningen, the Netherlands

In cooperation with SPIN 2016

spin2016.nl and
inspire-itn.eu/index.php/inspire-events/workshop-spin2016

Deadline for submission of abstracts: 20 September 2015

Description of the workshop


Although listeners often experience more than one adverse condition
simultaneously (e.g., noise and visual distraction), classical research
methods have traditionally only addressed adverse conditions
individually. This has contributed to the fragmentation of speech
communication research into numerous sub-disciplines that rarely
interact. While each type of adverse condition can have important
consequences on its own, it is often the combination of conditions that
conspires to create serious communication problems especially for
elderly and hearing-impaired individuals.

In 2012, a Marie Curie Initial Training Network called Investigating
Speech Processing in Realistic Environments (INSPIRE) was initiated with
the aim of creating a community of researchers who can exploit synergies
between the sub-disciplines of speech communication. The purpose of this
workshop is to bring together researchers with common interests in human
and automatic speech recognition in challenging conditions of real
environments (e.g., under increased cognitive load, divided attention,
environmental noise, accented speech, non-native knowledge, hearing
impairment & hearing loss).

Topics of the workshop include, but are not limited to:
• State of the art empirical research on speech perception in
challenging, realistic listening environments
• Experimental and clinical methods for research in naturalistic speech
perception
• Computational modeling of speech intelligibility for normal-hearing
and hearing-impaired listeners under realistic conditions
• Tools and corpora for testing and comparing speech intelligibility
• Integration of human auditory processing and machine speech recognition



Keynote speakers

• Jonas Obleser
• Jonathan Simon
• Third keynote speaker to be announced


Venue

Het Kasteel, Groningen, the Netherlands


Submission process

We call for extended abstracts (1 page) covering original, unpublished
research, or function as a new review, introduction or opinion of a
relevant topic. Submissions can also include work in progress.
Submissions must be written in English and are limited to 1 page,
excluding references. Abstracts about conducted research should contain
analysis results and a brief discussion. References should be put on the
second page. Submissions longer than 1 page will be rejected. The
conference will be conducted in English. We accommodate both oral talks
and poster presentations.

Submission is managed through the spin2016.nl website. Please
find a direct link here.


Proceedings
The proceedings will become available as an electronic book with an
ISSN-number. The book will be downloadable from the website. Each paper
will obtain a DOI.
Important dates

20 September: abstract submission deadline to SPIN and SPIRE (authors
indicate their preference for SPIN or SPIRE)
15 October: Notification of acceptance of submissions
30 October: registration opens
15 November: final submission deadline for updates of approved
contributions

9 January 2016: SPIRE workshop

Program Chairs

Bert Cranen (Radboud University Nijmegen)
Sven Mattys (University of York)
Extra
Update: AVT/Anéla dissertatieprijs 2015, deadline voordrachten: 7 september 2015
De Algemene Vereniging voor Taalwetenschap (AVT) en de Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap (ANéLA) reiken jaarlijks een prijs uit voor een dissertatie op het gebied van de taalwetenschap. Ook dit jaar zal er weer een AVT/ANéLA-dissertatieprijs worden uitgereikt. Voor de AVT/AnéLA dissertatieprijs 2015 komen in aanmerking alle dissertaties verdedigd tussen 16 juli 2014 en 15 juli 2015.

Wij nodigen u uit om (gemotiveerde) voordrachten te doen voor kandidaten voor de prijs. De voordrachten dienen uiterlijk maandag 7 september 9:00 te worden ingediend. Dit kan online:
www.hum.leidenuniv.nl/onderzoek/avt/dissertatieprijs-formulier/

Het reglement van de AVT/Anéla dissertatieprijs vindt u op
www.anela.nl/activiteiten/dissertatieprijs/reglement/.

Secretaris van de jury is dr. Marjolein Deunk (namens het ANéLA-bestuur). De tweede secretaris (namens het AvT-bestuur) is dr. Janine Berns. Voor meer informatie over de AVT/ANéLA-dissertatieprijs 2015 kunt u contact opnemen met Marjolein (m.i.deunk(removeme)rug.nl) of Janine (j.berns(removeme)let.ru.nl).
WAP scriptieprijs 2015, deadline: 30 september 2015
WAP scriptieprijs 2015
Het WAP reikt om de twee jaar tijdens het WAP symposium de WAP scriptieprijs uit voor de beste scriptie die geschreven is op het gebied van taalonderzoek en taalpraktijk en met name de koppeling daartussen.

Regels van de scriptieprijs
• Wie kan insturen: Studenten die hun scriptie afgerond hebben tussen juni 2013 en september 2015.
• De scriptie is afgerond aan een erkende HBO of universitaire instelling in Nederland.
• Scripties zowel op Bachelor als Master niveau kunnen ingestuurd worden en dienen in het Nederlands of in het Engels geschreven te zijn.
• Engelstalige scripties dienen een Nederlandstalige samenvatting te bevatten.
• Procedure: de scriptie dient te worden gestuurd naar wap.scriptieprijs(removeme)gmail.com met een bewijs van een cijfer en de naam van de (eerste) scriptiebegeleider. Alleen afgeronde en becijferde scripties kunnen worden ingediend. Woensdag 30 september 2015 is de laatste dag dat de scriptie kan worden ingestuurd. Een vakjury zal de scripties lezen en beoordelen.
• Prijs: de winnaar van de WAP scriptieprijs wint een geldbedrag van 100 euro. Verder krijgt de winnaar een 1-jarig lidmaatschap van het WAP cadeau.
• De winnaar presenteert tijdens het WAP symposium op 28 november.
Event "De Nijmeegse Taalmiddag”, Nijmegen, October 3 2015
We are pleased to announce the "Nijmeegse Taalmiddag". This is a public event on the 3rd of October in the city center of Nijmegen with accessible talks on language development (Caroline Junge), bilingual education (Rick de Graaff) and language change through social media (Marc van Oostendorp). For more information visit our website: www.taalmiddag.nl


Event: "De Nijmeegse Taalmiddag”
Location: De Lindenberg, Nijmegen
Time: 13:00 - 16:00
Website: www.taalmiddag.nl
Call for Nominations - Distinguished Lorentz Fellowship and Prize 2016-17, deadline: October 15 2015
Call for Nominations - Distinguished Lorentz Fellowship and Prize 2016-17

Dear Colleague,

The NIAS-Lorentz Program promotes cutting-edge interdisciplinary research that brings together perspectives from the humanities and social sciences on the one hand and the natural sciences and technology on the other. Pivotal to this program is the understanding that important and exciting advances are to be expected through research at the interface of these scientific fields.

The two partners of the program, NIAS and the Lorentz Center, invite you to nominate one or more candidates for the Distinguished Lorentz Fellowship and Prize 2016-2017. Persons who may nominate include: rectors and deans of Dutch universities, members of the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences (KNAW) and of the Young Academy (DJA), the Board of the Dutch Network of Women Professors (LNVH), directors of KNAW, NWO and TNO institutes and directors of museums or industrial organizations with a research agenda.

Nominees are outstanding researchers with an excellent academic track record and the capacity to bring together researchers from various disciplines. The proposed fellowship project is firmly embedded within the Dutch scientific community and should address how the interdisciplinary approach will contribute to achieving the research goals. Evidence of societal impact is valued.

The Distinguished Lorentz Fellowship (DLF) and Prize is presented by the Chair of the NIAS-Lorentz Advisory Board, Professor Sijbolt Noorda, at a special ceremony in spring 2016. The winner receives:
• A €10,000 personal prize.
• A DLF Fellowship at NIAS of 5 to 10 months any time between 1 September 2016 and 30 June 2017. Includes a personal study, research facilities, on-campus accommodation or travel expenses.
• A teaching duties replacement fund of up to €3,800 per fellowship month spent at NIAS.
• A one-week NIAS-Lorentz workshop at the Lorentz Center with full organizational support and a budget of €20,000 for travel and hotel reimbursements.

A Distinguished Lorentz Fellowship nomination should contain the following documents:
• Nominator’s letter of recommendation.
• Description of the intended fellowship project.
• Outline of the NIAS-Lorentz workshop.
• Curriculum Vitae with list of significant publications.


The deadline is 15 October 2015 for submission by email to nomination(removeme)nias.knaw.nl
(For more information see Guidelines at the NIAS-Lorentz website ( www.nias-lorentz.nl/how-to-nominate.html) or contact Petry Kievit-Tyson, 070-5122725).

The winner is selected by the directors of NIAS and the Lorentz Center in consultation with the chair of the Advisory Board on the basis of evaluations by the NIAS-Lorentz Advisory Board and, if appropriate, external reviews. All nominations are treated with utmost confidentiality.


Yours sincerely,

Professor Paul Emmelkamp | Rector NIAS | 070-5122716 | Wassenaar

Professor Arjen Doelman | Director Lorentz Center | 071-5275582 | Leiden
Cursus Kind Taal en Gehoor 2015-2016, VU
Kind Taal en Gehoor 2015-2016

De cursus Kind, Taal & Gehoor 2015 actualiseert en vergroot uw kennis op het gebied van de taalontwikkeling bij kinderen met gehoorproblemen. In deze reeks lezingen gaan ervaren audiologen, KNO artsen, klinisch linguïsten, logopedisten en onderzoekers in op actuele en relevante thema's binnen het audiologische vakgebied. Dit jaar wordt specifiek ingegaan op diagnostiek en behandeling van complexe stoornissen, evidence-based practice, en het slechthorende kind in een horende maatschappij met aandacht voor passend onderwijs. De cursus Kind, Taal en Gehoor wordt jaarlijks georganiseerd in een samenwerkingsverband tussen VU, VUMC en het Language & Hearing Center Amsterdam.

Doelgroep
De cursus is relevant voor professionals die werkzaam zijn in het veld van de audiologie en/of logopedie. Dit kunnen audiologen en logopedisten zijn, maar ook (klinisch) linguïsten, spraak- en taalpathologen, psychologen of pedagogen die werken met dove en slechthorende kinderen. Voor deelname aan de cursus wordt basiskennis in de audiologie vereist.

Kosten en accreditatiepunten
Voor de cursus is accreditatie aangevraagd bij de NVLF en NVKF Kosten bedragen voor de gehele cursus €160 (€130 voor NVLF/NVKL leden). Voor twee van de drie middagen bedragen de kosten €110 (€90 voor NVLF/NVKL leden); een enkele middag kost €60 euro (€50 voor NVLF/NVKL leden).

Locatie
De lezingen worden gehouden in het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit (de Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam); lokaal HG11A24 op de 11de etage (A-vleugel).

Inschrijving & informatie
Voor meer informatie over de cursus en om in te schrijven neemt u contact op met de coördinator van de cursus
Dr. Monique Lamers (m.lamers(removeme)vu.nl).

Programma Lezingenreeks Kind Taal en Gehoor November 2015

12 november (13.30-17.50)
13.30-14.30
Dr. Patrick Brienesse (Klinisch fysicus audioloog AMC)
Gehoordiagnostiek bij (zeer) jonge kinderen: mogelijkheden en uitdagingen
Sinds de invoering van de neonatale gehoorscreening heeft de vroegdiagnostiek van neonaten en jonge kinderen een prominente plek gekregen in het audiologisch werkveld. Met de brainstem evoked response audiometrie als gouden standaard in de neonatale periode ligt de uitdaging in het verkrijgen van een adequate inschatting van een frequentiespecifieke gehoordrempel. Vanaf circa 7 maanden leeftijd verschuift de onderzoeksmethode naar de Visual Reinforcement Audiometry (VRA). Vanaf twee en een half tot drie jaar kunnen kinderen via spelaudiometrie over het algemeen een goed betrouwbare gehoordrempel aangeven. De vraag is hoe nauwkeurig de eerder genoemde methoden deze gehoordrempel (hebben) kunnen voorspellen.

14.45-15.45
Dr. Paul Merkus (KNO arts VUMC)
Oto-Audiologische Casuïstiek
In de afgelopen jaren zijn er veel opties gekomen voor slechthorenden, zoals de Bone Conductive Device ( voorheen BAHA), Cochleaire Implantatie en steeds betere hoortoestellen. Toch zijn er situaties waarin het soms lastig is te beslissen wat nu de beste revalidatie zal zijn.Denk hierbij aan chronische looporen, eenzijdige doofheid, brughoektumor of bij kinderen zoiets simpels als Otitis Media met Effusie (OME). In dit college zal casuïstiek langskomen met de verschillende opties en de overwegingen daarbij.

16.00-17.00 (aansluitend is er tot 17.15 tijd voor afrondende discussie en vragen)
Dr. Joke Geytenbeek (Logopedist/Logopediewetenschapper, VUMC)
Weet je wel wat ik begrijp? Onderzoek van taalbegrip bij niet-sprekende kinderen met ernstige motorische beperkingen Afhankelijk van de ernst van de motorische beperking, en dus van het fysieke onvermogen zich te uiten, ondervindt tot wel 100% van de kinderen met ernstige cerebrale parese moeilijkheden in de communicatie. De ernst van de communicatieproblemen wordt niet alleen bepaald door het onvermogen zich te uiten maar hangt ook af van het cognitieve niveau van het kind - meer specifiek: van het taalniveau van het kind. Een kind met een hoger taalniveau zal een grotere discrepantie ervaren tussen zijn of haar taalbegrip en zijn (onvermogen tot) taalgebruik dan een kind met een lager niveau. Om een passend zorgplan op te stellen is kennis over het taalniveau van een kind dus onontbeerlijk. Afgelopen jaren is forse inspanning verricht om een gestandaardiseerd en genormeerd instrument voor begrip van gesproken taal te ontwikkelen: de C-BiLLT (computer based instrument for low motor language testing).

19 november (15.30-17.15)

Centrale lezing 15.30-17.00 (aansluitend is er tot 17.15 tijd voor afrondende discussie en vragen)

Prof. dr. Ellen Gerrits (UU, HU)
Evidence-based practice bij gehoor- en taalontwikkelingsstoornissen
In deze lezing wordt ingegaan op de betekenis van evidence-based medicine voor interventies bij kinderen met gehoor- en/of taalontwikkelingsstoornissen. Evidence-based Medicine (EBM) is een vorm van medische besluitvorming die in 1996 door David Sackett en collega’s werd geïntroduceerd en inmiddels een standaard is in de medische praktijk en behandelrichtlijnen. De EBM aanpak werd omarmd door de paramedische disciplines zoals logopedie en fysiotherapie en omgedoopt tot de bredere term evidence-based practice. Hoewel er de laatste jaren een grote vooruitgang is geboekt staat het logopedisch interventie onderzoek nog in de kinderschoenen. Het grote verschil in aantallen klinische studies bij kinderen met een gehoorverlies en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis illustreert de impact van een medische versus paramedische context op de onderbouwing van keuzes in behandeling.

26 november (13.30-17.15)

13.30-14.30
Dr. Thoni Houtveen (Lector, HU)
Goed leesonderwijs voor alle leerlingen
In de lezing wordt ingegaan op de verschuiving in het denken over het omgaan met verschillen tussen kinderen die het laatste decennium heeft plaatsgevonden en de consequenties daarvan voor het onderwijsaanbod en het differentiatiemodel dat gebruikt wordt. Als voorbeeld wordt vervolgens uitgewerkt hoe goed leesonderwijs er volgens de meest recente inzichten, juist ook voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben, uit zou kunnen zien.

14.45-15.15
Stefanie Krijger (PhD-onderzoeker,UZGent)
Schoolse prestaties van vroeg geïmplanteerde adolescenten met een cochleair implantaat Door vroege gehoorscreening en interventie kunnen steeds meer dove kinderen met een cochleair implantaat (CI) tot een normale spraak – en taalontwikkeling komen. Uit recent onderzoek blijkt dat in Vlaanderen 77 % (Cora, 2014) van deze kinderen doorstromen naar het regulier secundair onderwijs. In deze lezing is het de bedoeling om even stil te staan bij de uitdagingen van een typische klassituatie voor het kind met een CI. Daarnaast wordt op basis van literatuur een overzicht gemaakt van de academische vaardigheden van kinderen met een CI en worden enkele toekomstperspectieven belicht op basis van een uitzonderlijk homogene cohort van vroeg geïmplanteerde adolescenten in België.

15.15-15.45
Kirsten van den Heuij (PhD-onderzoeker, Hogeschool Rotterdam/VU)
Jongeren met een gehoorbeperking, welkom in het Hoger Onderwijs! Een onderzoek naar de studie- en taalvaardigheden van jongvolwassenen met een gehoorbeperking
In deze presentatie zal de opzet van het onderzoek naar de studie- en taalvaardigheden van jongvolwassenen met een gehoorbeperking worden besproken. Mede door technologische ontwikkelingen op het gebied van cochleaire implantatie en de Wet Passend Onderwijs, stromen steeds meer kinderen in in het regulier onderwijs. Hun goede (talige) ontwikkelingen maken de doorstroom naar en het Hoger Onderwijs mogelijk. In dit onderzoek zullen de mogelijkheden en behoeften van jongeren met een gehoorbeperking in kaart worden gebracht en geanalyseerd, zodat (in de toekomst) hun talenten tot ontplooiing kunnen komen in het Hoger Onderwijs. Daarnaast zal er worden gekeken hoe het Hoger onderwijs zich kan voorbereiden op de komst van deze (nieuwe) groep studenten.

16.00-17.00 (aansluitend is er tot 17.15 tijd voor afrondende discussie en vragen)
Dr. Theo Goverts (Klinisch fysicus audioloog, VUMC)
Spraakverstaan van kinderen in het basisonderwijs: benadering vanuit perceptie en akoestiek
Goed verstaan van spraak in de schoolsituatie is van groot belang voor de participatie van kinderen. Dit gaat om het volgen van lesstof en het meedoen in interactieve onderwijsvormen, maar ook om goed sociaal meedoen. Voor jonge kinderen komt daar nog bij dat het leren van taal extra eisen stelt aan de kwaliteit van de spraak die binnen komt. Aandachtspunten zijn dat de klassensituatie vaak rumoerig is en dat kinderen juist meer dan volwassenen last hebben van dit stoorgeluid.
We bespreken de akoestische omstandigheden in het basisonderwijs aan de hand van metingen die we recent hebben uitgevoerd in 20 klaslokalen en relateren deze uitkomsten aan leeftijds-adequate criteria voor de kwaliteit van de spraak die ontvangen wordt. We kijken ook naar de consequenties voor kinderen die meer spraakinformatie nodig hebben: slechthorende kinderen en kinderen met TOS.
Vooraankondiging taalmiddag 'Taalkunstenaars in de dop', prof. dr. L. Cornips/Meertens Instituut, 19 november 2015
Taalkunstenaars in de dop
De toekomst van tweetalig Limburg

VOORAANKONDIGING

Inspiratiebijeenkomst op donderdag 19 november 2015 van 13.00-17.30 uur
Locatie: Fontys Hogeschool, Mgr. Claessenstraat 4 in Sittard

Een halve eeuw geleden was de gedachte dat dialect spreken een achterstand zou opleveren in de ontwikkeling van het Nederlands van het jonge kind. Sinds de jaren negentig laat taalkundig verwervings- en cognitieonderzoek voorzichtig zien dat meertalig opgroeien van jonge kinderen, zoals in dialect én Nederlands, allerlei voordelen heeft voor bijvoorbeeld leerprestaties.

In Limburg komen vanuit diverse kanten signalen dat het spreken van dialect van jonge kinderen sterk afneemt doordat het in instituties als kinderopvang wordt ontmoedigd. In de praktijk blijkt dat het afleren van het spreken van dialect ervoor zorgt dat deze kinderen ook thuis alleen Nederlands in plaats van dialect gaan spreken.

Programma
Wordt er straks door de jonge generaties in Limburg nauwelijks nog dialect gesproken? Tijdens de inspiratiebijeenkomst ‘Taalkunstenaars in de dop’ op donderdagmiddag 19 november 2015 delen sprekers uit de hoek van beleid, kinderopvang, (groot)ouders, onderwijs en wetenschap hun ervaringen met tweetaligheid en hun visie hierop. Ook is er een interactief gedeelte waarbij alle deelnemers hun ervaringen, vragen en ideeën met elkaar kunnen delen. Het volledige programma ontvangt u na de zomervakantie en is dan ook te vinden op www.cubiss.nl.

Door wie?
Deze inspiratiebijeenkomst is een initiatief van prof. dr. Leonie Cornips, hoogleraar ‘Taalcultuur in Limburg’ aan de Universiteit Maastricht en het Meertens Instituut, en wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de Raod veur ’t Limburgs. De organisatie is in handen van Cubiss, Fontys Hogescholen Sittard, Huis voor de Kunsten Limburg en de Universiteit Maastricht.

Voor wie?
Iedereen die met dialectspreken en andere meertaligheid van jonge kinderen te maken heeft, zoals beleidsmedewerkers, bibliotheekmedewerkers, onderzoekers, leerkrachten, Fontys-studenten, kinderopvangleiders, jeugdzorgmedewerkers, logopedisten, bestuurders, (groot)ouders etc.

Interesse? Schrijf dan nu alvast in via www.cubiss.nl/inschrijfformulier-taalkunstenaars-de-dop
Er is plek voor maximaal 120 personen. De toegang is gratis.

Graag tot 19 november!
Met vriendelijke groet,


Cubiss, Fontys Hogeschool Sittard, Huis voor de Kunsten Limburg en Universiteit Maastricht