September 18th, 2015

LOT Announcements / events
Herhaalde oproep LOT Populariseringsprijs 2014/2015, deadline: 15 oktober 2015
Aan alle taalkundigen in Nederland

De Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap looft dit jaar wederom de Populariseringsprijs uit, ter stimulering van het vervaardigen van populair-wetenschappelijke bijdragen over een taalwetenschappelijk onderwerp.

De definitie van in aanmerking komende publicaties is uitermate ruim. Het bestuur denkt zowel aan speciaal voor dit doel geschreven bijdragen als aan reeds gepubliceerd materiaal - artikelen, boeken, cd-roms, video's, radio - en televisieprogramma's, websites et cetera. Alleen publicaties met een verschijningsdatum tussen 1 sept 2014 en 31 oktober 2015 kunnen worden voorgedragen.
De bijdrage dient in het Nederlands te rapporteren over actueel taalkundig onderzoek en vervaardigd te zijn door een in Nederland werkzame dan wel wonende taalkundige. Bijdragen dienen de essentie van een onderzoeksvraag en het antwoord daarop toegankelijk te maken voor een ontwikkeld publiek dat niet specifiek taalkundig geschoold is.

De omvang van de LOT-prijs bedraagt 1000 Euro.

Iedere Nederlandse taalkundige onderzoeker kan maximaal één zelf geschreven nieuwe bijdrage ter beoordeling inzenden. Daarnaast kan iedere Nederlandse taalkundige een reeds gepubliceerde bijdrage van een collega (dus niet van eigen hand) voordragen voor de prijsvraag door de desbetreffende bijdrage gemotiveerd aan te melden. Bij voordracht dient vermeld te worden: Naam voorgedragene, titel bijdrage, (e-mail)adres voorgedragene, motivatie voordracht.

De inzendingen worden beoordeeld door een door het LOT benoemde jury die naast taalkundigen ook redacteuren van een dagblad of tijdschrift zal bevatten.

De uitslag zal bekend gemaakt worden op het Taalgala, een feestelijke bijeenkomst voor alle leden van LOT, AVT en Anéla, samen met het bekend maken van de uitslag van de AVT-Anéla dissertatieprijs. Het Taalgala zal op een zaterdag in februari plaatsvinden in Utrecht.

De sluitingsdatum voor inzending/voordracht is 15 oktober 2015. Inzendingen / voordrachten kunnen gestuurd worden naar LOT, o.v.v. LOT Populariseringsprijs, Trans 10, 3512 JK Utrecht of via e-mail naar LOT(removeme)uu.nl.

Het bestuur hoopt op een overvloedige inzending. De noodzaak tot effectievere publieksvoorlichting over aard en kwaliteit van het taalkundig onderzoek in Nederland en de resultaten daarvan blijft onverminderd aanwezig.

Het reglement is digitaal in te zien via de volgende link: www.lotschool.nl/files/Reglementpopulariseringsprijs.pdf

Namens het LOT-bestuur,
Henriette de Swart, Wetenschappelijk directeur
Kennislink Vakgebied Taalwetenschappen
Kennislink is dé populair-wetenschappelijke website voor het Nederlandse taalgebied: www.kennislink.nl/thema/over-taal-gesproken
Lectures / Talks / Seminars /Colloquia
UiL OTS colloquium Virginia Valian, Utrecht University, September 17 2015
UiL OTS colloquium Virginia Valian, 17 September 2015, 3:30 pm
The UiL OTS colloquium will start again in September. Please note the details below in your calendars! Our first speaker will be Virginia Valian, who will spend the month of September at UiL OTS.
Title: What children know about language: Arguments for and against innateness
Speaker: Virginia Valian, Distinguished Professor, Hunter College & CUNY Graduate Center
Venue: Sweelinckzaal, Drift 21, room 0.05.

Abstract
In this talk I claim that most arguments concerning the innateness of syntax – whether for it or against it – are not good arguments. After I review those arguments, I propose what I think is a good argument and present two case studies of the speech of two- and three-year-olds that illustrate the argument.
Drinks afterwards!


UiL OTS colloquium dates 2015-2016
3rd Thursdays of the month (except*), 3:30 PM
17-9-2015 Virginina Valian
19-11-2015 TBA
17-12-2015 Sjef Barbiers
4-2-2016 Iris Sommer
17-3-2016 Onno Crasborn
21-4-2016 Cecile de Cat
19-5-2016 Franciska de Jong
16-6-2016 Hugo Quené
Syntax Interface lectures, Utrecht University, starting: September 21 2015
A new season of syntax-interface meetings starts on September 21, with many great talks!

September 21 JKH 13, 0.06 Berit Gehrke
September 28 JKH 13, 0.06 Ora Matushansky
October 5 Trans 8, 0.19 (A.W. de Grootkamer) TBA
October 19 JKH 13, 0.06 Jakub Dotlacil
November 2 JKH 13, 0.06 Pavel Rudnev
November 9 JKH 13, 0.06 Barbara Tomaszewicz
November 23 JKH 13, 0.06 TBA
November 30 JKH 13, 0.06 Jan-Wouter Zwart
December 7 JKH 13, 0.06 Marijana Marelj

As before, the meetings are planned on Mondays from 15.30 till 17.00.

Don’t forget to check out our new website: syntaxif.wp.hum.uu.nl/! Here you can sign up for the newsletter where we will publish notifications and abstracts of the talks in due time.

We look forward to seeing you all this season!

Feel free to get in touch with us if you have suggestions, want to give a talk or know someone who would like to give a talk. You can contact us at syntax.interface at uu.nl.

Kind regards on behalf of the organizers,

Lotte Hendriks
ACLC Seminar 'The development of fast word recognition: orthography, phonology and attentional resources', University of Amsterdam, September 25 2015
LUCL Colloquium, Leiden University, September 25 2015
Speaker: Caleb Everett (University of Miami)
Title: Exploring the Potential Ecological Adaptations of Languages
Date: Friday 25 September 2015
Time: 16.00-17.00
Venue: Leiden University, Cleveringaplaats 1, Lipsius/Room 227

Abstract: In the last few decades there has been a fluorescence of findings revealing ecological influences on human behavioral diversity. Nevertheless, until quite recently these ecological influences were not thought to extend to one of the most studied strata of that diversity-language. However, some evidence now suggests that environment may influence linguistic form via associated population dynamics (Lupyan and Dale 2015). Additionally, recent research suggests ecological factors such as ambient desiccation, which is known to impact the operation of the human vocal tract, may yield direct pressures against the cross-linguistic adoption of certain sounds (Everett et al. 2015). In this talk I discuss the latter hypothesis, which is supported by extensive sampling of the world’s languages but requires further exploration through experimental methodologies.

Please register for this LUCL Colloquium via an email to lucl(removeme)hum.leidenuniv.nl .

There will be snacks/drinks afterwards in the LUCL common room in Wijkplaats 4!
Lecture 'The Early Ontogeny of Shared Intentionality', Radboud University, Nijmegen, October 2 2015
Michael Tomasello (MPI for Evolutionary Anthropology) will be giving a special keynote lecture entitled: "The early ontogeny of shared intentionality" on the morning of 2 October in the Aula of the Radboud University. Registration is not required to attend this special lecture.
If you wish to attend the entire workshop, however, we ask you to register at our website ( www.mpi.nl/events/ontogeny).



Lecture: Michael Tomasello - The Early Ontogeny of Shared Intentionality
Location: Aula, Radboud University, Nijmegen
Time: 9:30 - 10:45
Website: www.mpi.nl/events/ontogeny
Talk by Ana Perez-Leroux, University of Amsterdam, October 6 2015
Dear all,

Ana Perez-Leroux, from the University of Toronto, will be in Amsterdam in the week of 5 October and she is willing to give a talk. You are all invited (and please forward this message to everyone who may be interested!). Students are also very welcome, so please announce this in your classes!

Prof. Ana Perez-Leroux, University of Toronto
"The acquisition of English recursive NPs: case, prepositions and directionality"

Time: Tuesday, 6 October, 17:15
Location: PCH 7.07

All the best, and hope to see you there!

Jeannette


-------------------------------------------------------------------------------------
Jeannette Schaeffer
Professor of Language Acquisition
Chair, Dept. of Literary Studies & Linguistics
University of Amsterdam
Spuistraat 210
1012 VT Amsterdam
The Netherlands

Phone: (+31)(0)20-525 2083
E-mail: j.c.schaeffer(removeme)uva.nl
GLOW colloquium, Göttingen, Germany, April 5-8 2016
The 39th GLOW colloquium will take place on April 5th - 8th, 2016 in Göttingen, Germany.

www.uni-goettingen.de/en/glow-2016---39th-generative-linguistics-in-the-old-world/510338.html
Workshops / Conferences / Symposia
IMPRS workshop 'Perspectives on the ontogeny of mutual understanding', MPI Nijmegen, October 1-2 2015
The International Max Planck Research School for the Language Sciences is pleased to announce "Perspectives on the Ontogeny of Mutual Understanding". For this two-day workshop, an international and cross-disciplinary group of researchers will present their latest work on language, interaction, and social cognition in early human development. The workshop will take place at the Max Planck Institute for Psycholinguistics in Nijmegen on 1-2 October 2015.



Workshop: "IMPRS workshop: Perspectives on the ontogeny of mutual understanding"
Location: Max Planck Institute for Psycholinguistics, Nijmegen
Website: www.mpi.nl/events/ontogeny
Note: registration required
International workshop Grammaticalization meets Construction Grammar, University of Gothenburg (Sweden), October 8-9 2015
International workshop
Grammaticalization meets Construction Grammar

8-9 October 2015
University of Gothenburg (Sweden)
State of the art
Grammaticalization research has in the last decade highlighted the notion of construction. Hopper & Traugott (2003:1) in their classical definition of grammaticalization point out that that not only words but also constructions, i.e. sequences of words, can undergo grammaticalization.
As a term referring to a research framework, “grammaticalization” refers to that part of the study of language change that is concerned with such questions as how lexical items and constructions come in certain contexts to serve grammatical functions or how grammatical items develop new grammatical functions.
Himmelmann (2004:31) in turn argues that a grammaticalizing element (he speaks of a ‘grammaticizing’ element) should not be considered in isolation but rather in its syntagmatic context, i.e. the construction it occurs in.
Strictly speaking, it is never just the grammaticizing element that undergoes grammaticization. Instead, it is the grammaticizing element in its syntagmatic context which is grammaticized. That is, the unit to which grammaticization properly applies are constructions, not isolated lexical items.
In the wake of this work, efforts have been made to more precisely articulate the largely pretheoretical notion of construction in the theoretical framework of construction grammar. The main tenet of construction grammar is that our grammatical knowledge is made up of a taxonomic network of constructions, i.e. pairings of form of meaning (Goldberg 1995, Croft 2001, Hoffmann & Trousdale 2013). Moreover, no one level of grammar is considered autonomous (Fried & Östman 2004).
Integrating constructionist insights into grammaticalization research has led to new findings:
- semantic bleaching of grammaticalizing elements is paralleled by semantic changes in the construction they are part of (Hilpert 2008, Colleman & De Clerck 2011)
- grammaticalization is accompanied by changes in schematicity, productivity, and compositionality of the entire construction (Trousdale 2008, 2010)
- the perceived degree of gradualness, which is accentuated within grammaticalization theory, can be described as small incremental steps in various dimensions of a construction (Traugott 2008, Traugott & Trousdale 2010, 2013)
- statistical methods developed in construction grammar, such as collostructional analysis, can be implemented to help support, falsify and/or uncover ongoing grammaticalization (Hilpert 2008, 2013, Coussé 2014)
Confronting grammaticalization research with the framework of construction grammar also brought up the question how grammaticalization relates to constructional change in general (Noël 2007, Gisborne & Patten 2011). As such, grammaticalization research increasingly interacts and converges with the emerging field of diachronic construction grammar (Israel 1996, Bergs & Diewald 2008, Fried 2008, 2013, Barðdal 2013). This ongoing interaction has recently led to an analysis of grammaticalization and lexicalization in terms of constructionalization (Traugott & Trousdale 2013).
Workshop
This workshop aims to bring together researchers working on grammaticalization and construction grammar in one dedicated workshop, in order to provide a platform for enhanced collaboration between and integration of both frameworks, in Scandinavia and beyond.
We invite presentations joining insights from grammaticalization research and construction grammar. Both theoretical and empirical contributions are most welcomed. We are particularly interested in methodologically innovative work that helps uncovering grammaticalization, constructional change and constructionalization in historical corpora and work on the relation between different levels of a construction and its place in a larger network.
Keynote speakers
Graeme Trousdale (University of Edinburgh)
Martin Hilpert (University of Neuchâtel)
Jóhanna Barðdal (Ghent University)
Conveners
Peter Andersson (University of Gothenburg)
Evie Coussé (University of Gothenburg, Stockholm University)
Scientific committee
Karin Aijmer (Gothenburg), Alexander Bergs (Osnabrück), Hubert Cuyckens (Leuven), Östen Dahl (Stockholm), Gabriele Diewald (Hannover), Lena Ekberg (Lund, Stockholm), Benjamin Lyngfelt (Gothenburg), Muriel Norde (Berlin), Jan-Ola Östman (Helsinki)
Abstract submission
We invite abstract submissions for oral presentations (20-minute presentation plus 10-minute discussion). Abstracts should clearly specify how the presentation will contribute to the theme of the workshop and also state research question, theoretical background, method, data and (preliminary) results. Abstract should not exceed 400 words (exclusive of references). All author-specific information must be avoided in order to ensure anonymous reviewing. Send your abstract to evie.cousse(removeme)gu.se before 1 May 2015. Indicate your name and affiliation in the body of your mail.
Important dates
Deadline for abstracts: 1 May 2015
Notification of acceptance: 15 June 2015
Program announcement: 1 July 2015
Conference venue
University of Gothenburg
Faculty of Arts
Room ‘Lilla Hörsalen’
Renströmsvägen 6
Gothenburg, Sweden
Conference website
grammeetsconstr.wordpress.com/
References
Barðdal, J. (2013) Construction-based historical-comparative reconstruction. In: T. Hoffmann & G. Trousdale (2013) The Oxford handbook of construction grammar. Oxford: Oxford University Press, 438-457.
Bergs, A. & G. Diewald (2008) Constructions and language change. Berlin: Mouton de Gruyter.
Colleman, T. & B. De Clerck (2011) Constructional semantics on the move. On semantic specialization in the English double object construction. Cognitive Linguistics 22, 183-209.
Coussé, E. (2014) Lexical expansion in the HAVE and BE perfect in Dutch. A constructionist prototype account. Diachronica 31, 159-191.
Croft, W. (2001) Radical construction grammar. Oxford: Oxford University Press.
Fried, M. (2008) Constructions and constructs. Mapping a shift between predication and attribution. In: A. Bergs & G. Diewald (eds.) Constructions and language change. Berlin: Mouton de Gruyter, 47-79.
Fried, M. (2013) Principles of constructional change. In: Th. Hoffmann & G. Trousdale (eds.) The Oxford handbook of construction grammar. Oxford: Oxford University Press, 419-437.
Fried, M. & J.-O. Östman (2004) Construction grammar in a cross-language perspective. Amsterdam: John Benjamins.
Gisborne, N. & A. Patten (2011) Constructions and grammaticalization. In: B. Heine & Heiko Narrog (eds.) The Oxford handbook of grammaticalization. Oxford: Oxford University Press, 92-104.
Goldberg, A.E. (1995) Constructions. A construction grammar approach to argument structure. Chicago: University of Chicago Press.
Hilpert, M. (2008) Germanic future constructions. A usage-based approach to language change. Amsterdam: John Benjamins.
Hilpert, M. (2013) Constructional change in English. Developments in allomorphy, word formation, and syntax. Cambridge: Cambridge University Press.
Himmelmann, N.P. (2004) Lexicalization and grammaticization. Opposite or orthogonal? In: W. Bisang, N.P. Himmelmann & B. Wiemer (eds.) What makes grammaticalization. A look from its components and its fringes. Berlin: Mouton de Gruyter, 21-42.
Hoffmann, T. & G. Trousdale (2013) The Oxford handbook of construction grammar. Oxford: Oxford University Press.
Hopper, P.J. & E.C. Traugott (2003) Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press.
Israel, M. (1996) The way constructions grow. In: A.E. Goldberg (ed.) Conceptual structure, discourse and language. Stanford: CSLI, 217-230.
Noël, D. (2007) Diachronic construction grammar and grammaticalization theory. Functions of Language 14, 177-202.
Traugott, E.C. (2008) Grammaticalization, constructions and the incremental development of language. Suggestions from the development of degree modifiers in English. In: R. Eckardt, G. Jager & T. Veenstra (eds.) Variation, Selection, Development. Probing the Evolutionary Model of Language Change. Berlin: Mouton de Gruyter, 219-250.
Traugott, E.C. & G. Trousdale (2010) Gradience, gradualness and grammaticalization. Amsterdam: John Benjamins.
Traugott, E.C. & G. Trousdale (2013) Constructionalization and constructional change. Oxford: Oxford University Press.
Trousdale, G (2010) Issues in constructional approaches to grammaticalization in English. K. Stathi, E. Gehweiler & E. Konig (eds.) Grammaticalization. Current views and issues. Amsterdam: John Benjamins, 51-72.
Trousdale, G. (2008) Constructions in grammaticalization and lexicalization. Evidence from the history of a composite predicate construction in English. In: G. Trousdale & N. Gisborne (eds.) Constructional approaches to English grammar. Berlin: Mouton de Gruyter, 33-67.
Workshop: Implicit Learning in Children with Developmental Language Disorders, University of Amsterdam, November 5 2015
Workshop: Implicit Learning in Children with Developmental Language Disorders

The one-day workshop ‘Implicit learning in children with developmental language disorders’ is organized as part of the NWO-funded VIDI project of dr. Judith Rispens (UvA, ACLC). The workshop will take place at the University of Amsterdam.
During this workshop, a group of international experts will present research on procedural / implicit learning (e.g. artificial grammar learning, (visual) statistical learning) in children with developmental language disorders (including specific language impairment and dyslexia).
Workshop: Implicit learning in children with developmental language disorders

Date: 5 November 2015

Location: University of Amsterdam

Keynote: Dr. Jarrad Lum (Deakin University Australia)

Speakers: Dr. Janna Koss Torkildsen (University of Oslo, Norway); Dr. Jurgen Tijms (UvA / IWAL, Netherlands); Prof. dr. Arve Asbjornsen (University of Bergen, Norway); Prof dr. Elena Plante (University of Arizona, USA); Dr. Martina Hedenius (Uppsala University, Sweden); MA Desiree Capel (Utrecht University, Netherlands)

Program and registration: progracy.com/kick-off-workshop/

Note: attendance is free, but please do register before the 2nd of November via progracy.com/registreren/
Internationale Konferenz Sprache und Identität, Toru?, Polen, November 15-17 2015
Sprache und Identität
Toru?/ Thorn, 15.-17.11.2015

Sehr geehrte Damen und Herren,
liebe Kolleginnen und Kollegen,

der Lehrstuhl für Germanistik der Nikolaus-Kopernikus-Universität, Abteilung für Sprachwissenschaft, organisiert im November 2015 die interdisziplinäre, internationale Konferenz Sprache und Identität, zu der wir Sie hiermit herzlich einladen möchten.

Unsere Einladung richtet sich an Sprach-, Literatur- und Kulturwissenschaftler, die an qualifizierenden Projekten oder anderweitigen Studien zu wissenschaftlichen Einzelfragen arbeiten, in denen Verhältnisse und die gegenseitigen Auswirkungen von Sprache und Identität im Zentrum des Interesses stehen. Willkommen sind sowohl theoretisch orientierte, methodologische Ansätze als auch Ergebnisse empirischer Studien. Konferenzsprache ist Deutsch.

Wir würden uns freuen, wenn Sie unsere Konferenz mit einem Vortrag bereichern würden. Dazu bitten wir Sie, das beiliegende Anmeldeformular ausgefüllt bis zum 30.04.2015 an die dort angegebene E-Mail-Adresse zu senden. Eine diesbezügliche Rückmeldung erhalten Sie von uns bis zum 30. 05.2015. Für jeden Beitrag, dem eine 10-minütige Diskussion folgt, sind 20 Minuten vorgesehen. Nach positiver Begutachtung werden die gehaltenen Vorträge in einen Band zusammengefasst und innerhalb der rezensierten wissenschaftlichen Reihe „Schriften zur diachronen und synchronen Linguistik“ im Peter Lang Verlag veröffentlicht.

Die Tagungsgebühr beträgt 350 Zloty für Gäste aus dem Inland und 100 Euro für Gäste aus dem Ausland, sie umfasst Konferenzmaterialien und Verpflegungskosten sowie Kosten für die Erstellung des Konferenzbandes.
Leider können wir die Kosten Ihrer Anreise und Übernachtung nicht übernehmen, deshalb bitten wir Sie, sich rechtzeitig über entsprechende Finanzierungsmöglichkeiten bei Ihrem Heimatinstitut zu informieren.

Einzelheiten hinsichtlich der Gebührenüberweisung sowie empfehlenswerte Übernachtungsmöglichkeiten in Toru?/ Thorn erhalten Sie nach erfolgter Annahme Ihrer Anmeldung.

Für weitere Fragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung und freuen uns schon jetzt, Sie im Herbst in Toru? begrüßen zu dürfen.

Mit besten Grüßen
Dr. phil. Edyta Grotek – wissenschaftliche
Symposium 'Vertel Vaardig! Stimulering, diagnostiek, behandeling', Amsterdam, 28 november 2015
Het Werkverband Amsterdamse Psycholinguïsten (WAP) en de Vereniging voor Klinische Linguïstiek (VKL) organiseren in samenwerking met de Openbare Bibliotheek Amsterdam het symposium:

Vertel Vaardig! Stimulering, diagnostiek, behandeling

Zaterdag 28 november 2015, OBA, Amsterdam

Een dag met plenaire lezingen, workshops en (poster)presentaties voor en door professionals uit de wetenschap, het onderwijs en de klinische praktijk.

Voor meer informatie en inschrijving: www.hetwap.nl/symposium2015
International Academy for CA (IACA16), Groningen, The Netherlands, July 11-14 2016
With the support of ISCA (the International Society for Conversation Analysis), the Language and Social Interaction group of the University of Groningen will organize the first

International Academy for Conversation Analysis (IACA16)
July 11 – 14, 2016, in Groningen, The Netherlands

IACA16 will take place in between two ICCA-conferences (2014 and 2018) and will focus on the research process rather than on research output. The academy is meant for CA researchers in all career stages, including PhD students. It will offer members of the CA community an environment to learn from each other about analytical choices, modes of analytical reasoning, and the different technologies that may support CA research.

The programme comprises four 4-day workshops on the following topics:
(i) ‘Interaction Organization’: Geoffrey Raymond on sequence organization
(ii) ‘Actions and Activities’: Paul Drew & Merran Toerien on action formation
(iii) ‘Practices’: Lorenza Mondada on embodiment
(iv) ‘Contexts’: Jeffrey Robinson on medical interaction
and two plenary lectures:

John Heritage on the future of CA: questions to be asked and methods to be used

Elisabeth Couper-Kuhlen on Interactional Linguistics: its achievements and its future

Registration will open on October 1 and close on October 15, 2015.

Please visit the website for more information www.iaca16.nl
Job Announcements / Vacancies
SDSU Tenure Track Asst/Assoc Professor in Brain-based disorders, UC San Diego, USA, deadline: until filled
San Diego State University, School of Speech, Language and Hearing Sciences in conjunction with SDSU’s Area of Excellence in Clinical and Cognitive Neuroscience is seeking candidates for a tenure-track Assistant / Associate Professor position in brain-based disorders of speech, language, or cognitive processing, with adult (preferred) and/or child populations, and with neuroplasticity as one focus. Required: Ph.D. in Communication Sciences and Disorders, Linguistics, Psychology, Neurosciences or a related field, excellence in teaching, strong research abilities, and commitment to students from diverse backgrounds. Responsibilities: Undergraduate and graduate (MA/Ph.D.) teaching, supervising theses/dissertations and pursuing a research program in specialty area.

Apply via Interfolio at apply.interfolio.com/29935

Review of completed applications will begin October 1, 2015 and continue until the position is filled; employment to begin Fall 2016. Visit slhs.sdsu.edu for more information about the department. For questions, please contact Dr. Tracy Love (tracy.love(removeme)sdsu.edu).


Tracy E. Love, Ph.D.
co-Director, SDSU/UCSD Joint Ph.D. Program in Language and Communicative Disorders
Professor, School of Speech, Language and Hearing Sciences
San Diego State University
5500 Campanile Drive
San Diego, California 92182-1518
Phone: 619.594.6354
Fax: 619.594.7109
slhs.sdsu.edu/tlove
Research Scientist, Center for Research in Language
UC San Diego
9500 Gilman Drive
La Jolla, California 92093-0126
PhD positions: Child Language Acquisition, Macquarie University, Sydney, Australia, deadline: September 31 2015
PhD positions: Child Language Acquisition
Several PhD Fellowships are available on the perception, production and processing of language in Bilingual and Hearing Impaired children. All are part of a newly funded ARC grant to Katherine Demuth, Department of Linguistics at Macquarie University, Sydney, Australia.
Those with developmental interests in the following areas are encouraged to apply:
• Speech planning, production, prosody
• The acquisition of grammatical morphology (perception and/or production)
• The development of language processing abilities (eye-tracking, EEG/MEG)
All applicants should have excellent linguistics background as well as strong phonetics, experimental and statistics skills, as well as research interest/experience with young children. Experience with R, Matlab, Praat and some programming skills will be a plus.
Deadline: September 31, 2015 (or until filled)

For the 4-year combined Year 2 MRES/PhD positions solid previous coursework in linguistics and phonetics is required.
For the 3-year PhD positions an MA thesis, relevant course work and publications are essential. All positions are open until filled.
The Child Language Lab is located in the Australian Hearing Hub with state-of the art EEG, MEG, infant speech perception, eye-tracking and language production research facilities. The group has extensive collaborative links with Audiology, Speech Pathology, the CCD, and the National Acoustic Laboratories (NAL), providing a dynamic, collaborative research environment.

This project is supported by an Australian Research Council grant ‘Neural and behavioral evidence for children's learning of grammatical morphology’ (FL130100014). The goal is to better understand the nature of children’s phonological and morphological representations, and how these develop between the ages of 1-7. The project brings together researchers from a wide range of disciplines (EEG/MEG, eye-tracking, ultrasound, etc.) with the common purpose of addressing issues related to speech perception and production in typically developing monolingual and bilingual children, as well as children with hearing loss and specific language impairment.
Those interested should send CV and statement of research interest to Katherine Demuth at Katherine.Demuth(removeme)mq.edu.au
Katherine Demuth
ARC Laureate Fellow an Distinguished Professor
Director, Child Language Lab
Department of Linguistics| Centre for Language Sciences (CLaS)
ARC Centre of Excellence in Cognition and its Disorders (CCD)
Level 3, Australian Hearing Hub, 16 University Ave
Macquarie University, NSW 2109, Australia
5 PhD Positions in the Dutch Research Consortium 'Language in Interaction', various locations, deadline: October 4 2015
5 PhD Positions in the Dutch Research Consortium 'Language in Interaction'

We are looking for highly motivated PhD candidates to enrich a unique consortium of researchers that aims to unravel the neurocognitive mechanisms of language at multiple levels. The goal is to understand both the universality and the variability of the human language faculty from genes to behaviour.

The Netherlands has an outstanding track record in the language sciences. This research consortium sponsored by a large grant from the Netherlands Organization for Scientific research (NWO) brings together many of the excellent research groups in the Netherlands with a research programme on the foundations of language. The research team consists of 43 Principal Investigators. In addition to the excellence in the domain of language and related relevant fields of cognition, our consortium provides state-of-the-art research facilities and a research team with ample experience in the complex research methods that will be invoked to address the scientific questions at the highest level of methodological sophistication. These include methods from genetics, neuroimaging, computational modelling, and patient-related research. This consortium realizes both quality and critical mass for studying human language at a scale not easily found anywhere else.

Currently, the consortium advertises five PhD positions for a period of 4 years. These positions provide the opportunity for conducting world-class research as a member of an interdisciplinary team.

Maximum salary: €2,717 gross/month
Closing date for application: 04 October 2015, 23:59 CET

Click here for more information on the PhD positions and how to apply: www.languageininteraction.nl/ThirdCallGeneral.html
Assistant Professor Psycholinguistics (0.9-1.0 fte), University of Groningen, deadline: October 15 2015
Assistant Professor Psycholinguistics (0.9-1.0 fte) (215263)

Organisation
Since its foundation in 1614, the University of Groningen has established an international reputation as a dynamic and innovative university offering high-quality teaching and research. Its 30,000 students are encouraged to develop their own individual talents through challenging study and career paths. The University of Groningen is an international center of knowledge: it belongs to the best research universities in Europe and is allied with prestigious partner universities and networks worldwide.
The Faculty of Arts is a large, dynamic faculty in the heart of the city of Groningen. It has more than 5000 students and 700 staff members, who are working at the frontiers of knowledge every day. The Faculty offers a wide range of degree programmes: 15 bachelor's programmes and over 35 master's specializations. Our research, which is internationally widely acclaimed, covers the following fields: Archaeology, Cultural Studies, History, International Relations, Media and Journalism, Language and Literary Studies, and Linguistics.

Job description
The Faculty of Arts of the University of Groningen is seeking an Assistant Professor in Psycholinguistics (60% teaching, 40% research). The candidate should be able to teach in the bachelor’s programme Linguistics, the master’s programme Neurolinguistics and the research m aster’s programmes in Linguistics.
The research of the candidate will form part of the Center for Language and Cognition Groningen (CLCG) research institute, more in particular the Neurolinguistics and Language Development research group. The candidate will also be affiliated with the Research School of Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN) and the Neuro Imaging Center (NIC) in Groningen.

Specific tasks:
• teaching course units in the field of psycholinguistics, research methodology and statistics within various bachelor’s degree programmes and master’s degree programmes at the Faculty of Arts, including the bachelor’s programme Linguistics, the master’s programme Neurolinguistics and the research master’s programmes in Linguistics
• supervising bachelor’s and (research) master’s theses in the field of psycholinguistics
• conducting research at a recognized level in the field of psycholinguistics
• external grant acquisition
• performing administrative and organizational duties.

Qualifications
In addition to a number of basic requirements set by the University of Groningen, such as excellent social and communicative skills, presentation skills, coaching skills and a results oriented attitude, we are looking for a candidate who has a PhD in the field of Psycholinguistics or a related field and,
in the area of teaching:
• has teaching experience in the field of psycholinguistics at university level and proven didactic abilities
• has gained the University Teaching Qualification or is prepared to do so within a year
• is able to make contributions to the development of course units, partly by actively linking teaching to research.
In the area of research:
• has an excellent research track record with at least two refereed international publications every year
• has extensive experience with eye tracking and EEG/ERP methods for psycholinguistic research and preferably has knowledge of advanced statistical modelling techniques
• is able to set up his or her own research line and publish within it, dovetailing with the profile of the research institute
• has an outstanding international network
• has attracted significant funding
• is experienced in PhD supervision or is prepared to play an active role in this.
In the area of management and organization:
• has a good command of Dutch or is willing to learn the language within two years
• is able to make a constructive contribution to interdisciplinary collaboration and a friendly atmosphere within the faculty and university
• has demonstrable management capacities and organization skills.

Conditions of employment
The University of Groningen is offering a salary based on qualifications and experience of between € 3,324 (scale 11 CAO Dutch Universities) and € 5,171 (scale 12) gross per month for a full time position. The appointment will be initially for a period of two years, with the possibility of appointment for an indefinite period. Before the end of the temporary appointment, an assessment of performance takes place based on established criteria including research and teaching qualifications. A positive appraisal will lead to a permanent position.

How to apply
Applications should include:
• a letter containing your motivation for applying for this position
• a full curriculum vitae (including list of publications)
• a future research plan (1-2 pages)
• a brief teaching statement, including a description of courses taught and teaching qualifications
• the names and contact details of two academic referees.
Please send your application until 15 October / before 16 October 2015 Dutch local time by means of the application form (click on "Apply" below on the advertisement on the university website).
Job interviews will be held in the week of November 2 to November 6, 2015. A short lecture can be part of the selection procedure.
Date of entry into employment is 1 February 2016 or as soon as possible.
Unsolicited marketing is not appreciated.

Information
For information you can contact:
• Prof. Petra Hendriks, +31 50 3635863, p.hendriks(removeme)rug.nl
• Ms Karin Mast, +31 50 3635855, c.mast(removeme)rug.nl
• Rein van der Weij, HR advisor (for questions about the procedure), r.m.van.der.weij(removeme)rug.nl
(please do not use for applications)

myuniversity.rug.nl/infonet/medewerkers/werk-en-carriere/vacatures/vacaturesintern
Calls for papers for events
Call for Posters: Symposium 'Vertel Vaardig! Stimulering, diagnostiek, behandeling', Amsterdam, 28 november 2015, deadline: 20 september 2015
Het Werkverband Amsterdamse Psycholinguïsten (WAP) en de Vereniging voor Klinische Linguïstiek (VKL) organiseren in samenwerking met de Openbare Bibliotheek Amsterdam het symposium:

Vertel Vaardig! Stimulering, diagnostiek, behandeling

Zaterdag 28 november 2015, OBA, Amsterdam

Call for posters:
Tijdens het symposium Vertel Vaardig! is er gelegenheid om onderzoek en ervaringen op het gebied van vertelvaardigheid te presenteren. Voorstellen voor posters kunnen betrekking hebben op nieuwe inzichten in stimulering, diagnostiek en behandeling van vertelvaardigheid.

Abstract (max. 250 woorden) opsturen naar: vertelvaardigheid(removeme)gmail.com
Onder vermelding van:
- Naam, adres en e-mailadres van de contactpersoon
- Titel posterpresentatie
- Namen van alle auteurs + (alle) affiliaties

Deadline: 20 september 2015

Voor mee informatie: www.hetwap.nl/symposium2015
CfP: Workshop 'Speech Processing in Realistic Environments', Groningen, The Netherlands, January 9 2016, deadline: September 20 2015
CALL FOR PAPERS
Speech Processing in Realistic Environments - SPIRE


9 January 2016, Groningen, the Netherlands

In cooperation with SPIN 2016

spin2016.nl and
inspire-itn.eu/index.php/inspire-events/workshop-spin2016

Deadline for submission of abstracts: 20 September 2015

Description of the workshop


Although listeners often experience more than one adverse condition
simultaneously (e.g., noise and visual distraction), classical research
methods have traditionally only addressed adverse conditions
individually. This has contributed to the fragmentation of speech
communication research into numerous sub-disciplines that rarely
interact. While each type of adverse condition can have important
consequences on its own, it is often the combination of conditions that
conspires to create serious communication problems especially for
elderly and hearing-impaired individuals.

In 2012, a Marie Curie Initial Training Network called Investigating
Speech Processing in Realistic Environments (INSPIRE) was initiated with
the aim of creating a community of researchers who can exploit synergies
between the sub-disciplines of speech communication. The purpose of this
workshop is to bring together researchers with common interests in human
and automatic speech recognition in challenging conditions of real
environments (e.g., under increased cognitive load, divided attention,
environmental noise, accented speech, non-native knowledge, hearing
impairment & hearing loss).

Topics of the workshop include, but are not limited to:
• State of the art empirical research on speech perception in
challenging, realistic listening environments
• Experimental and clinical methods for research in naturalistic speech
perception
• Computational modeling of speech intelligibility for normal-hearing
and hearing-impaired listeners under realistic conditions
• Tools and corpora for testing and comparing speech intelligibility
• Integration of human auditory processing and machine speech recognition



Keynote speakers

• Jonas Obleser
• Jonathan Simon
• Third keynote speaker to be announced


Venue

Het Kasteel, Groningen, the Netherlands


Submission process

We call for extended abstracts (1 page) covering original, unpublished
research, or function as a new review, introduction or opinion of a
relevant topic. Submissions can also include work in progress.
Submissions must be written in English and are limited to 1 page,
excluding references. Abstracts about conducted research should contain
analysis results and a brief discussion. References should be put on the
second page. Submissions longer than 1 page will be rejected. The
conference will be conducted in English. We accommodate both oral talks
and poster presentations.

Submission is managed through the spin2016.nl website. Please
find a direct link here.


Proceedings
The proceedings will become available as an electronic book with an
ISSN-number. The book will be downloadable from the website. Each paper
will obtain a DOI.
Important dates

20 September: abstract submission deadline to SPIN and SPIRE (authors
indicate their preference for SPIN or SPIRE)
15 October: Notification of acceptance of submissions
30 October: registration opens
15 November: final submission deadline for updates of approved
contributions

9 January 2016: SPIRE workshop

Program Chairs

Bert Cranen (Radboud University Nijmegen)
Sven Mattys (University of York)
Extra
WAP scriptieprijs 2015, deadline: 30 september 2015
WAP scriptieprijs 2015
Het WAP reikt om de twee jaar tijdens het WAP symposium de WAP scriptieprijs uit voor de beste scriptie die geschreven is op het gebied van taalonderzoek en taalpraktijk en met name de koppeling daartussen.

Regels van de scriptieprijs
• Wie kan insturen: Studenten die hun scriptie afgerond hebben tussen juni 2013 en september 2015.
• De scriptie is afgerond aan een erkende HBO of universitaire instelling in Nederland.
• Scripties zowel op Bachelor als Master niveau kunnen ingestuurd worden en dienen in het Nederlands of in het Engels geschreven te zijn.
• Engelstalige scripties dienen een Nederlandstalige samenvatting te bevatten.
• Procedure: de scriptie dient te worden gestuurd naar wap.scriptieprijs(removeme)gmail.com met een bewijs van een cijfer en de naam van de (eerste) scriptiebegeleider. Alleen afgeronde en becijferde scripties kunnen worden ingediend. Woensdag 30 september 2015 is de laatste dag dat de scriptie kan worden ingestuurd. Een vakjury zal de scripties lezen en beoordelen.
• Prijs: de winnaar van de WAP scriptieprijs wint een geldbedrag van 100 euro. Verder krijgt de winnaar een 1-jarig lidmaatschap van het WAP cadeau.
• De winnaar presenteert tijdens het WAP symposium op 28 november.
Weekend van de Wetenschap: bezoek het lab van het UiL OTS, Utrecht, 3 oktober 2015
Weekend van de Wetenschap - INFRARODE LOPER

Op zaterdagmiddag 3 oktober 2015 kunt u tussen 14.00 en 18.00 uur het lab van het Utrecht Institute of Linguistics (UiL OTS) bezoeken. Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werken een groot aantal onderzoekers samen aan taalkundig en communicatiekundig onderzoek van de Universiteit Utrecht.

Tijdens deze middag kunt u vanaf de ingang van Janskerkhof 13 de rode loper richting de kelder van het pand volgen. In de kelder bevinden zich verschillende lab-ruimten, waaronder de eye tracking ruimten.

Eye tracking maakt gebruikt van infrarood licht. Verschillende taalonderzoekers zullen klaarstaan om u te laten zien hoe eye tracking werkt en voor welk soort taalkundig onderzoek deze techniek gebruikt wordt. U kunt demonstraties verwachten van uiteenlopend taalkundig onderzoek: van onderzoek met baby’s tot volwassenen, van luisteronderzoek tot leesonderzoek en van Nederlands tot Chinees.

Kortom: het onderzoek is net zo divers als de kleuren in het spectrum van het licht! Kom dus zeker even langs voor deze talige ontdekkingsreis door de kelders van Janskerkhof 13.

www.hetweekendvandewetenschap.nl/activiteit2015/infrarode-loper/
Event "De Nijmeegse Taalmiddag”, Nijmegen, October 3 2015
We are pleased to announce the "Nijmeegse Taalmiddag". This is a public event on the 3rd of October in the city center of Nijmegen with accessible talks on language development (Caroline Junge), bilingual education (Rick de Graaff) and language change through social media (Marc van Oostendorp). For more information visit our website: www.taalmiddag.nl


Event: "De Nijmeegse Taalmiddag”
Location: De Lindenberg, Nijmegen
Time: 13:00 - 16:00
Website: www.taalmiddag.nl
Call for Nominations - Distinguished Lorentz Fellowship and Prize 2016-17, deadline: October 15 2015
Call for Nominations - Distinguished Lorentz Fellowship and Prize 2016-17

Dear Colleague,

The NIAS-Lorentz Program promotes cutting-edge interdisciplinary research that brings together perspectives from the humanities and social sciences on the one hand and the natural sciences and technology on the other. Pivotal to this program is the understanding that important and exciting advances are to be expected through research at the interface of these scientific fields.

The two partners of the program, NIAS and the Lorentz Center, invite you to nominate one or more candidates for the Distinguished Lorentz Fellowship and Prize 2016-2017. Persons who may nominate include: rectors and deans of Dutch universities, members of the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences (KNAW) and of the Young Academy (DJA), the Board of the Dutch Network of Women Professors (LNVH), directors of KNAW, NWO and TNO institutes and directors of museums or industrial organizations with a research agenda.

Nominees are outstanding researchers with an excellent academic track record and the capacity to bring together researchers from various disciplines. The proposed fellowship project is firmly embedded within the Dutch scientific community and should address how the interdisciplinary approach will contribute to achieving the research goals. Evidence of societal impact is valued.

The Distinguished Lorentz Fellowship (DLF) and Prize is presented by the Chair of the NIAS-Lorentz Advisory Board, Professor Sijbolt Noorda, at a special ceremony in spring 2016. The winner receives:
• A €10,000 personal prize.
• A DLF Fellowship at NIAS of 5 to 10 months any time between 1 September 2016 and 30 June 2017. Includes a personal study, research facilities, on-campus accommodation or travel expenses.
• A teaching duties replacement fund of up to €3,800 per fellowship month spent at NIAS.
• A one-week NIAS-Lorentz workshop at the Lorentz Center with full organizational support and a budget of €20,000 for travel and hotel reimbursements.

A Distinguished Lorentz Fellowship nomination should contain the following documents:
• Nominator’s letter of recommendation.
• Description of the intended fellowship project.
• Outline of the NIAS-Lorentz workshop.
• Curriculum Vitae with list of significant publications.


The deadline is 15 October 2015 for submission by email to nomination(removeme)nias.knaw.nl
(For more information see Guidelines at the NIAS-Lorentz website ( www.nias-lorentz.nl/how-to-nominate.html) or contact Petry Kievit-Tyson, 070-5122725).

The winner is selected by the directors of NIAS and the Lorentz Center in consultation with the chair of the Advisory Board on the basis of evaluations by the NIAS-Lorentz Advisory Board and, if appropriate, external reviews. All nominations are treated with utmost confidentiality.


Yours sincerely,

Professor Paul Emmelkamp | Rector NIAS | 070-5122716 | Wassenaar

Professor Arjen Doelman | Director Lorentz Center | 071-5275582 | Leiden
Cursus Kind Taal en Gehoor 2015-2016, VU
Kind Taal en Gehoor 2015-2016

De cursus Kind, Taal & Gehoor 2015 actualiseert en vergroot uw kennis op het gebied van de taalontwikkeling bij kinderen met gehoorproblemen. In deze reeks lezingen gaan ervaren audiologen, KNO artsen, klinisch linguïsten, logopedisten en onderzoekers in op actuele en relevante thema's binnen het audiologische vakgebied. Dit jaar wordt specifiek ingegaan op diagnostiek en behandeling van complexe stoornissen, evidence-based practice, en het slechthorende kind in een horende maatschappij met aandacht voor passend onderwijs. De cursus Kind, Taal en Gehoor wordt jaarlijks georganiseerd in een samenwerkingsverband tussen VU, VUMC en het Language & Hearing Center Amsterdam.

Doelgroep
De cursus is relevant voor professionals die werkzaam zijn in het veld van de audiologie en/of logopedie. Dit kunnen audiologen en logopedisten zijn, maar ook (klinisch) linguïsten, spraak- en taalpathologen, psychologen of pedagogen die werken met dove en slechthorende kinderen. Voor deelname aan de cursus wordt basiskennis in de audiologie vereist.

Kosten en accreditatiepunten
Voor de cursus is accreditatie aangevraagd bij de NVLF en NVKF Kosten bedragen voor de gehele cursus €160 (€130 voor NVLF/NVKL leden). Voor twee van de drie middagen bedragen de kosten €110 (€90 voor NVLF/NVKL leden); een enkele middag kost €60 euro (€50 voor NVLF/NVKL leden).

Locatie
De lezingen worden gehouden in het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit (de Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam); lokaal HG11A24 op de 11de etage (A-vleugel).

Inschrijving & informatie
Voor meer informatie over de cursus en om in te schrijven neemt u contact op met de coördinator van de cursus
Dr. Monique Lamers (m.lamers(removeme)vu.nl).

Programma Lezingenreeks Kind Taal en Gehoor November 2015

12 november (13.30-17.50)
13.30-14.30
Dr. Patrick Brienesse (Klinisch fysicus audioloog AMC)
Gehoordiagnostiek bij (zeer) jonge kinderen: mogelijkheden en uitdagingen
Sinds de invoering van de neonatale gehoorscreening heeft de vroegdiagnostiek van neonaten en jonge kinderen een prominente plek gekregen in het audiologisch werkveld. Met de brainstem evoked response audiometrie als gouden standaard in de neonatale periode ligt de uitdaging in het verkrijgen van een adequate inschatting van een frequentiespecifieke gehoordrempel. Vanaf circa 7 maanden leeftijd verschuift de onderzoeksmethode naar de Visual Reinforcement Audiometry (VRA). Vanaf twee en een half tot drie jaar kunnen kinderen via spelaudiometrie over het algemeen een goed betrouwbare gehoordrempel aangeven. De vraag is hoe nauwkeurig de eerder genoemde methoden deze gehoordrempel (hebben) kunnen voorspellen.

14.45-15.45
Dr. Paul Merkus (KNO arts VUMC)
Oto-Audiologische Casuïstiek
In de afgelopen jaren zijn er veel opties gekomen voor slechthorenden, zoals de Bone Conductive Device ( voorheen BAHA), Cochleaire Implantatie en steeds betere hoortoestellen. Toch zijn er situaties waarin het soms lastig is te beslissen wat nu de beste revalidatie zal zijn.Denk hierbij aan chronische looporen, eenzijdige doofheid, brughoektumor of bij kinderen zoiets simpels als Otitis Media met Effusie (OME). In dit college zal casuïstiek langskomen met de verschillende opties en de overwegingen daarbij.

16.00-17.00 (aansluitend is er tot 17.15 tijd voor afrondende discussie en vragen)
Dr. Joke Geytenbeek (Logopedist/Logopediewetenschapper, VUMC)
Weet je wel wat ik begrijp? Onderzoek van taalbegrip bij niet-sprekende kinderen met ernstige motorische beperkingen Afhankelijk van de ernst van de motorische beperking, en dus van het fysieke onvermogen zich te uiten, ondervindt tot wel 100% van de kinderen met ernstige cerebrale parese moeilijkheden in de communicatie. De ernst van de communicatieproblemen wordt niet alleen bepaald door het onvermogen zich te uiten maar hangt ook af van het cognitieve niveau van het kind - meer specifiek: van het taalniveau van het kind. Een kind met een hoger taalniveau zal een grotere discrepantie ervaren tussen zijn of haar taalbegrip en zijn (onvermogen tot) taalgebruik dan een kind met een lager niveau. Om een passend zorgplan op te stellen is kennis over het taalniveau van een kind dus onontbeerlijk. Afgelopen jaren is forse inspanning verricht om een gestandaardiseerd en genormeerd instrument voor begrip van gesproken taal te ontwikkelen: de C-BiLLT (computer based instrument for low motor language testing).

19 november (15.30-17.15)

Centrale lezing 15.30-17.00 (aansluitend is er tot 17.15 tijd voor afrondende discussie en vragen)

Prof. dr. Ellen Gerrits (UU, HU)
Evidence-based practice bij gehoor- en taalontwikkelingsstoornissen
In deze lezing wordt ingegaan op de betekenis van evidence-based medicine voor interventies bij kinderen met gehoor- en/of taalontwikkelingsstoornissen. Evidence-based Medicine (EBM) is een vorm van medische besluitvorming die in 1996 door David Sackett en collega’s werd geïntroduceerd en inmiddels een standaard is in de medische praktijk en behandelrichtlijnen. De EBM aanpak werd omarmd door de paramedische disciplines zoals logopedie en fysiotherapie en omgedoopt tot de bredere term evidence-based practice. Hoewel er de laatste jaren een grote vooruitgang is geboekt staat het logopedisch interventie onderzoek nog in de kinderschoenen. Het grote verschil in aantallen klinische studies bij kinderen met een gehoorverlies en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis illustreert de impact van een medische versus paramedische context op de onderbouwing van keuzes in behandeling.

26 november (13.30-17.15)

13.30-14.30
Dr. Thoni Houtveen (Lector, HU)
Goed leesonderwijs voor alle leerlingen
In de lezing wordt ingegaan op de verschuiving in het denken over het omgaan met verschillen tussen kinderen die het laatste decennium heeft plaatsgevonden en de consequenties daarvan voor het onderwijsaanbod en het differentiatiemodel dat gebruikt wordt. Als voorbeeld wordt vervolgens uitgewerkt hoe goed leesonderwijs er volgens de meest recente inzichten, juist ook voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben, uit zou kunnen zien.

14.45-15.15
Stefanie Krijger (PhD-onderzoeker,UZGent)
Schoolse prestaties van vroeg geïmplanteerde adolescenten met een cochleair implantaat Door vroege gehoorscreening en interventie kunnen steeds meer dove kinderen met een cochleair implantaat (CI) tot een normale spraak – en taalontwikkeling komen. Uit recent onderzoek blijkt dat in Vlaanderen 77 % (Cora, 2014) van deze kinderen doorstromen naar het regulier secundair onderwijs. In deze lezing is het de bedoeling om even stil te staan bij de uitdagingen van een typische klassituatie voor het kind met een CI. Daarnaast wordt op basis van literatuur een overzicht gemaakt van de academische vaardigheden van kinderen met een CI en worden enkele toekomstperspectieven belicht op basis van een uitzonderlijk homogene cohort van vroeg geïmplanteerde adolescenten in België.

15.15-15.45
Kirsten van den Heuij (PhD-onderzoeker, Hogeschool Rotterdam/VU)
Jongeren met een gehoorbeperking, welkom in het Hoger Onderwijs! Een onderzoek naar de studie- en taalvaardigheden van jongvolwassenen met een gehoorbeperking
In deze presentatie zal de opzet van het onderzoek naar de studie- en taalvaardigheden van jongvolwassenen met een gehoorbeperking worden besproken. Mede door technologische ontwikkelingen op het gebied van cochleaire implantatie en de Wet Passend Onderwijs, stromen steeds meer kinderen in in het regulier onderwijs. Hun goede (talige) ontwikkelingen maken de doorstroom naar en het Hoger Onderwijs mogelijk. In dit onderzoek zullen de mogelijkheden en behoeften van jongeren met een gehoorbeperking in kaart worden gebracht en geanalyseerd, zodat (in de toekomst) hun talenten tot ontplooiing kunnen komen in het Hoger Onderwijs. Daarnaast zal er worden gekeken hoe het Hoger onderwijs zich kan voorbereiden op de komst van deze (nieuwe) groep studenten.

16.00-17.00 (aansluitend is er tot 17.15 tijd voor afrondende discussie en vragen)
Dr. Theo Goverts (Klinisch fysicus audioloog, VUMC)
Spraakverstaan van kinderen in het basisonderwijs: benadering vanuit perceptie en akoestiek
Goed verstaan van spraak in de schoolsituatie is van groot belang voor de participatie van kinderen. Dit gaat om het volgen van lesstof en het meedoen in interactieve onderwijsvormen, maar ook om goed sociaal meedoen. Voor jonge kinderen komt daar nog bij dat het leren van taal extra eisen stelt aan de kwaliteit van de spraak die binnen komt. Aandachtspunten zijn dat de klassensituatie vaak rumoerig is en dat kinderen juist meer dan volwassenen last hebben van dit stoorgeluid.
We bespreken de akoestische omstandigheden in het basisonderwijs aan de hand van metingen die we recent hebben uitgevoerd in 20 klaslokalen en relateren deze uitkomsten aan leeftijds-adequate criteria voor de kwaliteit van de spraak die ontvangen wordt. We kijken ook naar de consequenties voor kinderen die meer spraakinformatie nodig hebben: slechthorende kinderen en kinderen met TOS.
Vooraankondiging taalmiddag 'Taalkunstenaars in de dop', prof. dr. L. Cornips/Meertens Instituut, 19 november 2015
Taalkunstenaars in de dop
De toekomst van tweetalig Limburg

VOORAANKONDIGING

Inspiratiebijeenkomst op donderdag 19 november 2015 van 13.00-17.30 uur
Locatie: Fontys Hogeschool, Mgr. Claessenstraat 4 in Sittard

Een halve eeuw geleden was de gedachte dat dialect spreken een achterstand zou opleveren in de ontwikkeling van het Nederlands van het jonge kind. Sinds de jaren negentig laat taalkundig verwervings- en cognitieonderzoek voorzichtig zien dat meertalig opgroeien van jonge kinderen, zoals in dialect én Nederlands, allerlei voordelen heeft voor bijvoorbeeld leerprestaties.

In Limburg komen vanuit diverse kanten signalen dat het spreken van dialect van jonge kinderen sterk afneemt doordat het in instituties als kinderopvang wordt ontmoedigd. In de praktijk blijkt dat het afleren van het spreken van dialect ervoor zorgt dat deze kinderen ook thuis alleen Nederlands in plaats van dialect gaan spreken.

Programma
Wordt er straks door de jonge generaties in Limburg nauwelijks nog dialect gesproken? Tijdens de inspiratiebijeenkomst ‘Taalkunstenaars in de dop’ op donderdagmiddag 19 november 2015 delen sprekers uit de hoek van beleid, kinderopvang, (groot)ouders, onderwijs en wetenschap hun ervaringen met tweetaligheid en hun visie hierop. Ook is er een interactief gedeelte waarbij alle deelnemers hun ervaringen, vragen en ideeën met elkaar kunnen delen. Het volledige programma ontvangt u na de zomervakantie en is dan ook te vinden op www.cubiss.nl.

Door wie?
Deze inspiratiebijeenkomst is een initiatief van prof. dr. Leonie Cornips, hoogleraar ‘Taalcultuur in Limburg’ aan de Universiteit Maastricht en het Meertens Instituut, en wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de Raod veur ’t Limburgs. De organisatie is in handen van Cubiss, Fontys Hogescholen Sittard, Huis voor de Kunsten Limburg en de Universiteit Maastricht.

Voor wie?
Iedereen die met dialectspreken en andere meertaligheid van jonge kinderen te maken heeft, zoals beleidsmedewerkers, bibliotheekmedewerkers, onderzoekers, leerkrachten, Fontys-studenten, kinderopvangleiders, jeugdzorgmedewerkers, logopedisten, bestuurders, (groot)ouders etc.

Interesse? Schrijf dan nu alvast in via www.cubiss.nl/inschrijfformulier-taalkunstenaars-de-dop
Er is plek voor maximaal 120 personen. De toegang is gratis.

Graag tot 19 november!
Met vriendelijke groet,


Cubiss, Fontys Hogeschool Sittard, Huis voor de Kunsten Limburg en Universiteit Maastricht