LOT – Netherlands Graduate School of Linguistics
  • News & Events
  • Education
    • Graduate Programme in Linguistics in the Netherlands
    • LOT Summer and Winter Schools
    • Experimental Methods in Language Acquisition Research (EMLAR)
    • The Leiden Summer School in Languages and Linguistics
    • LOT Lab Rotations
    • RM Mobility Programme
  • Research
  • Dissertations
  • Outreach
  • About LOT
  • Contact
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu
You are here: Home1 / News2 / “TaalOntwikkeling in Kinderen” Day (TOK-day)
TOK day

“TaalOntwikkeling in Kinderen” Day (TOK-day)

October 28, 2019

The first TOK-day – a meeting on child language development research – will be held on November 13th at the University of Amsterdam. The goal of the TOK-day is to bring together researchers from the Netherlands and Belgium who work on child language acquisition (e.g. monolingual, bilingual, spoken or sign language, typical or disordered development). In so doing, the TOK-day aims to provide an informal and welcoming platform for (young) researchers to share their findings and ideas, meet other child language researchers, and present their work through talks and posters. Posters (in English or in Dutch) can be recycled posters that were presented recently at other conferences, or new posters, preferably in portrait format. Please be aware that (most of) the talks by the invited speakers will be in Dutch.

Participation is free, but please send an e-mail before November 6th to secr-taalwetenschap-fgw@uva.nl. Indicate in your e-mail whether you are planning to attend and whether you would like to present a poster.

Invited speakers

Jolien Faes (University of Antwerp)
Ben Maassen (University of Groningen)
Caitlin Meyer (University of Amsterdam)
Sharon Unsworth (Radboud University)
Frank Wijnen (Utrecht University)

Date

13 November 2019

Location

University Library, Doelenzaal & Potgieterzaal, Singel 425, Amsterdam

Provisional program

09:30 – 10:00 Welcome with coffee/tea
10:00 – 10:10 Opening by Anne Baker
10:10 – 10:50 Frank Wijnen (Utrecht University)
10:50 – 11:30 Sharon Unsworth (Radboud University)
11:30 – 13:30 Posters & lunch
13:30 – 14:10 Jolien Faes (University of Antwerp)
14:10 – 14:50 Caitlin Meyer (University of Amsterdam)
14:50 – 15:10 Business meeting
15:10 – 15:40 Coffee/tea & posters
15:40 – 16:20 Ben Maassen (Academic Medical Centre Groningen)
16:20 – … Drinks

We hope to see you on 13 November!
The TOK-day 2019 organizing committee,
Elma Blom, Jeannette Schaeffer, and Josje Verhagen

Sponsors

This event is financed by Dynamics of Youth and Amsterdam Center for Language and Communication

Abstracts

Wat statistisch-leeronderzoek te zeggen heeft over taalontwikkeling en taalontwikkelingsstoornissen
Frank Wijnen – Universiteit van Utrecht, Utrecht Institute of Linguistics OTS

Statistisch leren is het vermogen van mensen en dieren om statistische samenhangen te detecteren in zintuiglijke informatie. Statistisch leren verloopt onbewust; het helpt ons te manoeuvreren in het verkeer, sport te beoefenen en computerspelletjes te spelen. Diverse vormen van statistisch leren lijken ook in de primaire taalverwerving een rol te spelen, onder meer bij het leren onderscheiden van spraakklanken en het ontdekken van woordgrenzen in lopende spraak. Er zijn verder aanwijzingen dat het ontdekken van grammaticale patronen — hoe woorden samenhangen in zinnen – ook op statistisch leren berust. In mijn presentatie zal ik aan de hand van enkele van experimentele studies op dit gebied een drietal vragen adresseren. Ten eerste, taalkundigen nemen aan dat grammaticale kennis een systeem is van regels of principes die verwijzen naar abstracte (woord)categorieën en kenmerken. Statistisch leren gaat over concrete informatie, zoals specifieke klanken of woorden. Hoe maakt een taallerend kind de stap van concreet naar abstract? De tweede vraag betreft TOS. Als statistisch leren een rol speelt in de taalontwikkeling, is een vertraagde of gestoorde taalontwikkeling dan toe te schrijven aan een gebrekkig statistisch leervermogen? Dit leidt naar de derde vraag: zijn we in staat om individuele verschillen in statistisch leren betrouwbaar vast te stellen en deze te verbinden met verschillen in het taalontwikkelingstraject?


How qualitative aspects of bilingual children’s language experience do (not) predict their developing language proficiency: New findings and practical implications
Sharon Unsworth – Radboud Universiteit, Nijmegen

There is a large body of evidence showing that bilingual children’s (rates of) language development in their two languages is related to the amount of language exposure they hear in each (e.g., Hoff et al., 2012; see Unsworth, 2016 for review). Much less is known about the extent to which other aspects of bilingual children’s language experience, and in particular more qualitative aspects of this experience, predict their developing language proficiency. The available evidence suggests that factors such as language richness (e.g., Paradis, 2011), exposure to native input (Place & Hoff, 2011; 2016), the presence of older siblings (Bridges & Hoff, 2014; Caldas, 2006), language mixing (e.g., Byers-Heinlein, 2013) and children’s own language use (or output; Bohman et al., 2010) may all impact on language development in one or both of a bilingual child’s two languages. In this talk I present the results of two recent studies building upon this line of research and examining the impact of: (i) cumulative length of exposure, older siblings and parental language mixing on the language development of both languages in Greek-Dutch bilingual toddlers (Tsinivits & Unsworth, in prep); (ii) native input, the degree of non-native input, and family constellation on the acquisition of Dutch by bilingual preschoolers (Unsworth, Brouwer, de Bree & Verhagen, 2019). In doing so, I consider the practical implications of the specific findings from these two studies, and briefly reflect upon the challenges involved more generally in communicating scientific insights to the wider public.


De ontwikkeling van de spraakproductie bij kinderen met een hersenstamimplantaat
Jolien Faes – Universiteit van Antwerpen

Kinderen met een zeer ernstig sensorineuraal gehoorverlies komen meestal in aanmerking voor een cochleair implantaat. Maar wanneer het gehoorverlies te wijten is aan de afwezigheid van de gehoorzenuwen, kan enkel een hersenstamimplantaat een oplossing bieden. Deze techniek is echter nog relatief recent en het onderzoek naar de effecten van dit hoorimplantaat op de taalontwikkeling van kinderen staat nog in zijn kinderschoenen. Tot dusver is al aangetoond dat hersenstamimplantatie een gunstig effect heeft op de spraakperceptie van deze kinderen, maar over spraakproductie is zeer weinig gekend. Deze studie wil een aanvulling zijn op de eerste indicaties in de literatuur. Concreet tonen we aan dat kinderen met hersenstamimplantaat (N = 2) de eerste twee mijlpalen in de taalontwikkeling kunnen bereiken: ze brabbelen en produceren hun eerste woorden anderhalf tot twee jaar na implantatie. Bovendien is er een toename in de complexiteit en accuraatheid van hun woordproducties. In vergelijking met kinderen zonder gehoorproblemen en kinderen met cochleaire implantaten bereiken de kinderen met hersenstamimplantaat deze mijlpalen weliswaar significant later en zijn hun woordproducties minder complex en accuraat, zelfs 4 jaar na implantatie.


Proef op de taalsom: de verwerving van taal- en telregels
Caitlin Meyer – Universiteit van Amsterdam

Kinderen hebben de reputatie kleine inflectiemachines (Wexler 1998) te zijn, maar kleine derivatiemachines hoor je nooit, en kleine rekenmachines zijn wat anders. Toch speelt productieve regelkennis bij de verwerving van rangtelwoorden (tweede, derde) een onverwacht essentiële rol. Uit data van 250 Nederlands- en Engelstalige peuters en kleuters blijkt dat kinderen onregelmatige rangtelwoorden (zoals derde) later verwerven dan regelmatige rangtelwoorden (zoals vierde) en zogenaamd analytische vormen als pagina drie. Met andere woorden: rangtelwoorden die volgens een regel gaan, worden sneller begrepen en gevormd dan de uitzonderingen. Wat dit proces zo bijzonder maakt, is dat het met die regel lijkt te beginnen, in plaats van met een fase waarin woordvormen afzonderlijk worden opgeslagen. Kinderen leren de eerste hoofdtelwoorden (één, twee, drie) één voor één voordat ze echt telvaardig zijn (o.a. Le Corre & Carey 2007). Ook in de morfologie, bijvoorbeeld bij verledentijdsvormen, zien we dat een productieve regel (en de slimme fouten die daarbij horen, zoals loopte) pas ontstaat nadat kinderen individuele vormen hebben opgeslagen (o.a. Pinker 1999). Bij rangtelwoorden is dat andersom: de regel (informeel: hoofdtelwoord + –de = rangtelwoord) gaat juist voorop, en derde volgt pas na vierde endriede. Kortom, hier zien we geen zogenaamde ‘u-curve.’ Ik stel daarom dat kinderen de structuur van rangtelwoorden gebruiken om de betekenis te achterhalen. Maar hoe komen ze aan die regel? En waarom is juist rangtelwoordverwerving in dit opzicht zo afwijkend? Door inzichten uit verschillende disciplines (taalkunde, ontwikkelingspsychologie, getalscognitie) te combineren, betoog ik dat we dichterbij het antwoord komen als we niet alleen stilstaan bij de rol van procedurele kennis, maar ook bij die van opslag.


Van Dutch Dyslexia Program (DDP) naar GraphoGame: voorlopers – vroeginterventie – dynamische diagnostiek
Ben Maassen – Universitair Medisch Centrum Groningen, Center for Language and Cognition Groningen

In het Dutch Dyslexia Program (DDP) zijn 220 kinderen, waarvan 130 met een familiair risico op dyslexie, intensief gevolgd vanaf de leeftijd van 2 maanden tot 12 jaar. Uit dit onderzoek zijn enkele zeer vroege neurofysiologische predictoren van leesontwikkeling naar voren gekomen, en aan leesontwikkeling en dyslexie gerelateerde neurocognitieve en taalmaten in de leeftijd van 4 tot 6 jaar. Vroege interventie op deze voorlopers van dyslexie bleek bij risico-kinderen (andere participanten dan in het longitudinaal onderzoek) een voorsprong te geven bij de start van het leesonderwijs maar deze bleek na één jaar verdwenen, geheel overeenkomstig de ‘head-start’ programma’s in de VS. Parallel aan het DDP is een Nederlandstalige versie van het Finse GraphoGame, een ‘serious game’ voor aanvankelijk leesonderwijs, ontwikkeld en aan enkele honderden kinderen in het kleuteronderwijs (groep 2) en eerste jaar basisonderwijs (groep 3) aangeboden. GraphoGame richt zich op training van fonologische bewustzijn, letterkennis, grafeem-foneemassociatie, en het lezen van lettergrepen en woorden. Uit de effectevaluaties kwam naar voren dat progressie binnen GraphoGame een sterke voorspeller is van leesvloeiendheid na twee jaar leesonderwijs (eind groep 4), hetgeen veelbelovend is voor de inzet van GraphoGame als instrument voor dynamische diagnostiek. Deze presentatie richt zich op de volgende aspecten: [1] welke zijn de belangrijkste neurocognitieve en talige voorlopers van leesmoeilijkheden?; [2] het preventieve maar niet bestendige effect van vroeginterventie in de kleuterfase; [3] de diagnostische en therapeutische bijdrage van GraphoGame in het aanvankelijk leesonderwijs.


Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
https://lotschool.nl/wp-content/uploads/2019/10/meg-kannan-QWdu5p6Jff0-unsplash-3.jpg 315 851 Brigit van der Pas https://lotschool.nl/wp-content/uploads/2018/10/lot.png Brigit van der Pas2019-10-28 08:48:322019-10-28 08:49:48“TaalOntwikkeling in Kinderen” Day (TOK-day)
Search Search

Upcoming Events

  • July 21, 2025 - August 1, 2025
    Leiden Summer School in Languages and Linguistics 2025

    The Leiden Summer School in Languages and Linguistics offers a varied program of specialised courses in Descriptive linguistics, in Chinese, Germanic, Indo-European, Indian, Iranian, Semitic languages and linguistics, as well as a number of introductory linguistic courses.

    read more
  • January 12, 2026 - January 23, 2026
    LOT Winter School 2026

    The LOT Winter School 2026 is co-organised with the VU and will take place from 12 to 23 January 2026.

    read more
  • June 15, 2026 - June 26, 2026
    LOT Summer School 2026

    The LOT Summer School 2026 is co-organised by the CLCG and will take place at the University of Groningen, from 15 to 26 June 2026.

    read more

Subscribe to our Newsletter

Subscribe to our Weekly Newsletter to get updates about our news, lectures, talks, seminars, workshops and more.

By submitting your email address you agree to the terms and conditions laid out in our Privacy Policy.

Submit content

Read all about submitting content for LOT news and events.

Scientific mission of LOT

The aim of LOT is to create a scientific community in which this research can be optimally pursued, and to educate the next generation of researchers with an open mind toward new disciplinary and interdisciplinary developments, theoretical and methodological alternatives, and possible applications.

LOT stimulates new initiatives and developments in research, and provides a national forum to further communication between the participating institutes with a view to short- and long-term collaboration.

LOT School Series

LOT was officially established in June 1994 by the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences. The LOT school series soon acquired an international reputation as a result of inviting well-known linguists to teach at the schools.

The research by the LOT institutes covers all major areas of linguistics, and exploits a wide range of methodological tools and theoretical frameworks.

Share this page

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn

LOT Dissertations Webshop

LOT has a small publishing component: the LOT Dissertation Series. This is meant for PhD students who work at a LOT institute.

Download Free Books or order online at the LOT Publications Webshop

Copyright 2025 LOT - Netherlands Graduate School of Linguistics
Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap
  • About LOT
  • Privacy
  • Contact
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

We use cookies only for the purposes of measuring effectiveness of our website.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only